<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9990934\x26blogName\x3dKinky+afro\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kinky-afro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kinky-afro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3285602111113824810', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

2006-05-30

Stockholmarna duktigast i klassen, igen

Jag hade ju i princip lovat att sluta med regionalt gnäll. Men så kom det här:

”Viljan att använda cykelhjälm varierar väldigt beroende på var i landet cyklisterna bor. Stockholms vuxna cyklister är Sverigebäst på att använda hjälm, tre av fyra gör det. Malmöborna är sist i ligan, där använder knappt en vuxen av tio hjälm.”

Såvitt jag förstår är det här bara ett krångligare sätt att säga att Stockholms vuxna befolkning är överlägset mest gay i landet, och att det i till exempel Hammarby Sjöstad vinglar omkring en smärre armé av medelålders män med neonfärgade plastkrukor på huvudet.

Jag kollade upp VTI:s statistik själv och det visade sig att tidningen avrundat lite slarvigt – på cykelstråk bar 64 procent av vuxna stockholmare hjälm under mätperioden 2004, mot 29 procent av göteborgarna och 6,5 procent av Malmöborna.

Tyvärr är siffrorna inte särskilt förvånande: på en arbetsplats i Stockholm där jag höll till förr i tiden fanns bland andra en 40-årig ekonomiredaktör som ofta kom till jobbet iklädd cykelhjälm, vita handskar och svarta, glänsande tights. Hans ursäkt brukade vara att han åkt rollerblades till jobbet, men vem som helst förstod ju att det under hans börsredaktörfasad fanns en liten ballerina som bara väntade på att få komma ut.

23 Comments:

At 5/30/2006 12:28:00 em, Anonymous Anonym said...

Bara gubbkärringar som bär hjälm.

 
At 5/30/2006 12:37:00 em, Anonymous Anonym said...

att vara bäst på att ha hjälm är att vara SÄMST på att ha hjälm!!

 
At 5/30/2006 12:47:00 em, Anonymous Anonym said...

vilken härligt flås-indie inställning till trafikdöden som frodas härinne. själv letar jag mer eller mindre aktivt efter en skaplig cykelhjälm. började cykla för ett par månader sen, och fruktar varje dag att folk ska se mig hjälmlös och därför missta mig för en sonicprenumerant.

 
At 5/30/2006 12:59:00 em, Blogger D.D. said...

Problemets kärna är egentligen inte hjälm eller ej, utan cyklingen i sig. En O.G. cyklar inte.

 
At 5/30/2006 01:01:00 em, Anonymous Anonym said...

Själv hade jag på ett tidigare jobb en VD som brukade komma in på kontoret i en dylik outfit (cykelbyxor och cykelhjälm). Fast jag tror att han gjorde det mest för att assistentbrudarna skulle kolla in hans paket. Hal jävel.

 
At 5/30/2006 01:22:00 em, Anonymous Anonym said...

jag vet bara att real gangsta ass ni99as cain't run fast. bussen till jobbet går bort på ett ganska dramatiskt vis. ska jag stå axel mot axel med den swenniga medelklassens svettigaste representanter? och dessutom lyssna på deras debila mobiltelefonkonversationer om helgens drängfylla på street? nogger please. det är cykel eller promenad som gäller, och det förra går betydligt fortare. så vackert är fan inte fisksätra.

 
At 5/30/2006 01:57:00 em, Anonymous Anonym said...

Gläd er alla "OG:s", ni har en homie på SvD:s ledarredaktion. Så här inleds hans försvar till hjälmlösheten:
"Vad kallar man en ung kvinna, som trampar ned mot bryggan och gläds åt sitt kommande kvällsdopp och åt att känna vinden i sitt utslagna hår? Brottsling."
Dags att investera i en hjälm, alltså.

 
At 5/30/2006 02:14:00 em, Anonymous Anonym said...

Det skulle förstås ha stått: "Vad kallar man en ung kvinna, som trampar ned mot bryggan iklädd cykelhjälm? En manlig stockholmare."

 
At 5/30/2006 02:33:00 em, Anonymous Anonym said...

"fred wesley & the jgs said..." Dina kommentarer är så jävla indie.

 
At 5/30/2006 02:40:00 em, Anonymous Anonym said...

Vem föreställer bilden. Det liknar iallafall Jan Björklund (fp), Stockholms meste cyklist och Thore Skogman-imitatör.

 
At 5/30/2006 03:12:00 em, Blogger odenplan.nu said...

Donnie går från klarhet till klarhet. Trodde jag fan inte...men återigen(politiska bloggar dessförinnan) är det huvudet mitt på spiken. Vad är grejen med cykelhjälm? Över min döda kropp.

Bokstavligt talat.

 
At 5/30/2006 03:16:00 em, Anonymous Anonym said...

jag väntar på att de ska ta fram cykelhjälmar som inte pajar frissen. ägnar man 30 minuter åt ett bra spret varje morgon är det nästan värt risken att inte bära jävla trikå-hjälm.

 
At 5/30/2006 03:38:00 em, Anonymous Anonym said...

zorans kommentarer är snarare gråsosse. dessutom: 64 % av alla cyklister i sthlm, vad är det för urvalsgrupp? nån jävla skribent som borde veta hut och nåt mer om statistik.

 
At 5/30/2006 04:03:00 em, Anonymous Anonym said...

Alla jag känner i Stockholm säger samma sak. Stockholmare kan inte cykla. De kör på trottarer, mot rött och det finns cyklister som t.om. åkt fast för fortkörning på 30vägar.Tro attan de behöver extra skydd till skillnad från Malmö som är en utpräglad cyckelstad med cykeltraditioner.

 
At 5/30/2006 05:10:00 em, Anonymous Anonym said...

"En O.G. cyklar inte" är ju dagsens osanning! Få saker är väl mer ganksta än att köra drajvbajs på BMX!

Donnie är söndercrunkad av MTV Cribs-skildringar och har tappat kontakten med det äkta gatubuset.

 
At 5/30/2006 08:33:00 em, Anonymous Anonym said...

Instämmer med "daam it feels good to be a ganksta". Hummer är bara för wiggers, det blir inte mer gangsta än cykel.

 
At 5/30/2006 11:19:00 em, Anonymous Anonym said...

jag vill rekommendera Donnie att titta på Baby Boy av John Singleton och sen revidera sin åsikt om cyklar och O.G.s.

 
At 5/31/2006 11:42:00 fm, Anonymous Anonym said...

Cykla? När det finns taxi?

 
At 5/31/2006 11:47:00 fm, Blogger Unknown said...

Jag litar inte ett ögonblick på vuxna med cykelhjälm, lika lite som män med Eccoskor.

 
At 5/31/2006 11:56:00 fm, Blogger D.D. said...

Singleton i all ära men jag undrar när The Hughes Brothers kommer med sin nästa film.

Ett av mina starkare biominnen var när jag såg deras "American pimp" på något Times Square-multiplex, det var jag och tre män i mörka regnrockar i publiken. Eller, det var åtminstone så det kändes.

 
At 5/31/2006 09:09:00 em, Anonymous Anonym said...

Menace II Society - klockren
Dead Presidents - mycket bra
From Hell - UNCLE TOM NIGGAHS!

dessutom verkar de slutat göra film ihop. Nästa projekt för Albert Hughes är Art Con och på den är inte Allen Hughes inblandad alls. Trist.

Jag tippar på att Allen Hughes är den riktiga niggern i familjen och han vill inte gör Uncle Tom-film mera.

 
At 6/02/2006 11:09:00 fm, Anonymous Anonym said...

Zoran m fl: Word, det är bara töntar som bär hjälm, och bara töntiga politiker och generaldirektörer som har betalt för at lobba för det tror att den verkligen skapar en tryggare trafik. Min bild är att folk som har hjälm läser inte trafiken, de lunkcyklar i preciiis samma takt, begriper inte när de ska lämna luckor åt andra, när de måsta antingen öka farten eller hålla in litet och har ingen vidd i synfältet. Stanna hemma, gubbs.

 
At 6/14/2006 12:00:00 fm, Blogger Lisa said...

Vilka var Sverigesämst?

 

Skicka en kommentar

<< Home