<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9990934\x26blogName\x3dKinky+afro\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kinky-afro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kinky-afro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3285602111113824810', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

2006-03-01

Korka upp skumpan – Sting är på ingång



Sting ska spela på årets upplaga av Stockholms Jazzfestival, vilket har väckt upprörda känslor hos läderjackefetischister på somliga håll. Argumenten sträcker sig från ”Sting är inte jazz” till den gamla slentriandissen ”Sting är kass”.

Eftersom artisterna på Skeppsholmen sällan spelar jazz överhuvudtaget (vill ni kalla Christian Walz, Robyn och Suzanne Vega jazzlegender är jag redo för diskussion) och Stings musik är trivsam och åtminstone fem gånger mer intressant än, säg, Arctic Monkeys, kan motståndet knappast ha musikaliska orsaker. Mats Olssons gamla paranoia kan rimligen inte styra popdiskursen fortfarande och att vara musikalisk slutade vara fult redan 1992.

Nej, motviljan bottnar så klart i två andra saker: regnskogssnacket och tantraporren.

Personligen är jag helt för såväl regnskog som tantrasex. I regnskogen finns stor artrikedom, roliga apor och amazonkvinnor med bara bröst vilket är jävligt mycket mer än man kan säga om Debaser en lördagkväll. Tantrasex har jag ingen personlig erfarenhet av, men när man ser Sting sitta avslappnad i någon tv-soffa med bar överkropp under kavajen och berätta om hur han ger sina kvinnor multipla fontänorgasmer är jag inte den som kommer med avundsjuka kommentarer. Jag försöker lyssna och lära i stället. Vill jag bli som Sting, eller som Terry Ericsson? Få se nu, Sting... Terry... Sting... Valet är inte särskilt svårt.

Så, ses vi då på Skeppsholmen? Tyvärr inte. Själv kommer jag inte att sätta min fot på den där pensionärsfesten förrän de ändrar sin ”nej-till-knark”-policy och ger mig ett speciellt backstagearmband flätat av hampa. Mejla mig en bootleg.

Sting: ”Fields of gold”

9 Comments:

At 3/01/2006 02:02:00 em, Anonymous Anonym said...

Vilken är hans bästa då? Själv tycker jag nog bättre om Policeskivorna, som regatta de blanc.

 
At 3/01/2006 02:18:00 em, Anonymous Anonym said...

jag trodde du föredrog knark tillverkat i kliniskt rena fabriker?!

 
At 3/01/2006 02:21:00 em, Anonymous Anonym said...

det sannaste som skrivits idag. han och Phil Collins, dom ar den sa kallade och beryktade "grejen".

 
At 3/01/2006 02:26:00 em, Blogger D.D. said...

Knark, ja. Men hampa är en vanlig nyttoväxt, precis som bomull och akryl.

 
At 3/01/2006 02:28:00 em, Blogger D.D. said...

Kanske också ska tillägga att om Sting spelar "Russians" på Skeppsholmen tar jag tillbaka alla positiva omdömen om honom. Den låten borde aldrig få framföras och frågan är om den ens borde ha fått skrivas.

Phil Collins känner jag inte riktigt i hjärteroten, men han verkar sympatisk.

 
At 3/01/2006 02:50:00 em, Anonymous Anonym said...

Terry
Tisdag 2006-02-28, 23:34
Jag känner faktiskt ingen, ung som gammal rockjournalist, som gillar Sting. Men det jag klankade ner på här var ju att han bokats till en jazzfestival.

 
At 3/01/2006 04:11:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag tycker att fontänorgasm låter ganska äckligt. Som att tappa kontrollen över urinblåsan typ.

 
At 3/01/2006 06:06:00 em, Anonymous Anonym said...

Kopplingen mellan jazz och Sting är inte så lång. Spana in det svala och bra (!) soundtracket till Leaving Las Vegas där han gör ett antal fina jazzcovers.

 
At 3/04/2006 09:12:00 em, Blogger Studiomannen said...

Mera sånt!

Fast jag skulle nog hellre lyssna på Russians än på skrammelband som börjar med "The". Bara för att inte göra som de där bildbylinarna säger.

Skulle kanske rentav få en fontänorgasm?

 

Skicka en kommentar

<< Home