<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://draft.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9990934\x26blogName\x3dKinky+afro\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kinky-afro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kinky-afro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3285602111113824810', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

2006-02-24

I dag kastar jag, del 4


Det här är förstås lite som att sparka på ett lik, men det ska ändå göras.

Allting började så bra: Beastie Boys var tre sexfixerade judiska wiggers som gjorde en rolig första skiva och en Dust Brothers-cool andra skiva – jag hade varit stolt över att få bjuda dem alla på babka vid en släktmiddag.

Men så hände något oförklarligt och de tappade precis allt i och med den tredje, avskyvärda, skivan. I dag kastas alltså Beastie Boys: "Check your head".

Med "Check your head" drog Beasties ner tjocka yllemössor över öronen och hörde därmed inte hur illa musiken plötsligt lät. Distade gitarrer, burktrummor, långa Lenny Kravitz-jam fast utan Kravitz musikalitet. Och så klagar folk över Mos Defs rockgitarrer i dag? Allting var förfärligt. Men eftersom det var 1992 och grunge var grejen blev "So watcha want" förstås en brakhit och albumet sålde som smör. Och tyvärr slutade det inte med det.

"Check your head" blev det kommersiella startskottet för en evighetslång våg av rap/rock-korsningar, och gav oss indiekids som stagedivade till Cypress Hill och kombinerade Cobain-page med Air Jordans. Den gav oss också kalkonsoundtracket "Judgement night" där killar som Biohazard och Therapy jammade med House of Pain och förstås, ännu en gång, Cypress Hill. En av de relativt få läskiga grejer som "Check your head" faktiskt inte gav oss var flatlöss – åtminstone inte i initialskedet.

Arvet från den här skiten lever fortfarande. På 80-talet kemtvättade hiphopfolket sina WCT-kläder, men sedan 1992 har sluskarna dominerat. Att en ansenlig andel idioter ännu har skägg med vägglus i, yllemössor och hängiga ryggsäckar är "Check your heads" fel.

18 Comments:

At 2/24/2006 01:13:00 em, Anonymous Anonym said...

men Run DMCs samarbete med Aerosmith, vad gor vi av det i sammanhanget? och 2 Live Crews samplande av Guns n Roses? jag vet inte vad jag ska tycka.

 
At 2/24/2006 01:17:00 em, Blogger D.D. said...

Run DMC var delvis nere med rocken långt innan, men de höll stilen både musikaliskt och estetiskt. Precis som Mos Def, eller Blackalicious på sin senaste.

Vad "Check your head" gjorde var att gifta ihop hiphopen och grungen, och sviterna av det stavas t ex Limp Bizkit.

 
At 2/24/2006 01:30:00 em, Anonymous Anonym said...

nu avslojar jag mig for mycket, men jag gillade remixen av Limp Bizkits "Rollin" med insatser av DMX, Method Man och Xzibit. hard skit.
plus att jag gillar Henry Rollins.

 
At 2/24/2006 01:31:00 em, Anonymous Anonym said...

Beastie Boys-påhopp ger samma påföljd som då någon klankar på ipod, midsommar och Ingemar Stenmark. Därför: dö Donnie, dö!

 
At 2/24/2006 01:34:00 em, Blogger D.D. said...

Ipod är sämre än Iriver, midsommar är aldrig roligt och Stenmark lär vara en sur jävla diva. Fuk u.

 
At 2/24/2006 02:54:00 em, Anonymous Anonym said...

Såna här genanta och smakmässigt kritiska snedsteg slipper dagens teenybop-generation: Det är väldigt lätt att se när en skivbolagsprodukt tappat greppet (dvs: när Darin till sist låter sina kurdiska skägglockar växa fritt är han slut och ingen bryr sig längre) och dessutom har de aldrig betalat för musik. Fy fan, vad orättvist. Även om jag själv är tillräckligt ung för att ha skaffat "Paul's Boutique" i retrospekt och kunnat känna mig nöjd med det.

Gubbrockarna å andra sidan, de följer Costello och Al Green till världens ände och blir lurade. Stackars.

 
At 2/24/2006 02:57:00 em, Anonymous Anonym said...

På tiden

 
At 2/24/2006 03:15:00 em, Anonymous Anonym said...

Här tänkte jag skriva något syrligt, tryfferat med någon finurlig textrad ur BB:s produktion. Men det gick åt helvete.

 
At 2/24/2006 03:53:00 em, Anonymous Anonym said...

klart det gick åt helvete.

 
At 2/24/2006 04:36:00 em, Anonymous Anonym said...

Det var länge sen jag lyssnade på Paul's Boutique, men innehåller inte den en avsevärd mängd planlöst fusionjam? Borde det inte vara dags för den röda midjekorta läderjackan och lädervegamössan att göra comeback snart?

 
At 2/24/2006 05:23:00 em, Blogger D.D. said...

Vegamössan i läder har aldrig dött, jag såg flera stycken i Friedrichshain förra veckan. Och den röda midjekorta läderpajen odödliggjorde ju ärkebögen Eddie Murphy redan i och med "Raw".

Inte för att jag omedelbart ser kopplingen till ryggsäckar dock.

 
At 2/24/2006 06:02:00 em, Anonymous Anonym said...

jag sag tva Cricklewood-nubier i snickarbrallor haromveckan. det var coolt.

 
At 2/25/2006 11:31:00 fm, Anonymous Anonym said...

delirious. delirious och den röda läderpajen.
dessutom älskade jag public enemys och anthraxs samarbete "bring the noize" när jag var sisådär 13. får leta upp den nu och kolla hur det låter. äkta rap-metal, om jag inte missminner mig.

 
At 2/25/2006 01:52:00 em, Anonymous Anonym said...

men du slänger väl den inte på riktigt?

 
At 2/26/2006 05:33:00 em, Blogger D.D. said...

Jodå.

 
At 2/27/2006 08:01:00 fm, Blogger Fisso said...

Faaaan. Inser att jagg sitter på flera kilo plast som också borde slängas!!
Får se om jag tar modet till mig !

 
At 2/27/2006 11:09:00 fm, Anonymous Anonym said...

Jag vill se skivorna från "Idag kastar jag..", knäckta och nersölade innan jag tror att Donnie kastar dom, och inte i själva verket ställer tillbaka dom i cdhyllan till ett liv i anonymitet.

 
At 3/31/2006 02:33:00 fm, Anonymous Anonym said...

Det andra albumet var inte ekonomiskt genomförbart -92, inte ens för tre överklassjudar! Sen att ta upp Kravitz, nja, ganska dålig jämförelse bortsett från att han också är en överklassjude.

 

Skicka en kommentar

<< Home