<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9990934\x26blogName\x3dKinky+afro\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kinky-afro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kinky-afro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3285602111113824810', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

2006-02-23

Donnies favoritmediciner

Knark, där har vi en företeelse som lätt kan kännas lite smutsig och otrygg. Man gör affär med något otvättat Levellers-fan under en vägbro och märker senare att man betalat dyrt för druvsocker eller liknande.

Medicin, däremot. Riktig medicin. Jag kan inte tänka mig någonting som känns renare, modernare, tryggare och mer obesudlat av människohänder än medicin. Vita tabletter,
tillverkade av ett multinationellt företag, utskrivna av en doktor och expedierade av en tant i vit rock. Här är några av mina favoriter samt ett par mer överskattade.

Cocillana-Etyfin
Hostmedicin med etylmorfin. Jag brukar se till att dra på mig lunginflammation eller bronkit då och då, så man får tillgång till den här sötnosen. Om man shottar 2–3 cl några gånger med en kvarts mellanrum kommer man åtminstone i närheten av vad Beanie Sigel rappar om i "Purple rain".

Citodon
Värktabletternas Volvo V70 – i princip vanlig Alvedon fast med lite kodein tillsatt. Perfekt vid baksmälla eftersom den lägger sin mjuka farmakologiska hand över såväl huvudvärk som eventuella ångestattacker.

Nitrazepam
Generiskt namn på mogadon och annat. "Take only one, after dinner", som min indiske kran uttryckte saken en gång. Jag tog genast fyra och sov som en baby. Fyra–fem är lagom.


Tradolan
Värktablett som ska föreställa någon sorts syntetisk morfin. Fungerar inget vidare. Satt en gång med en familjeförpackning (200 st i plastburk) och poppade dem som om det vore Ahlgrens bilar, men utan större effekt. Nästa gång borde man kanske testa Tradolan Retard i stället, det låter roligt. Morfin för mongos.

Stilnoct
Populär och trendig men inte överdrivet effektiv sömntablett. Dessutom är tabletterna så löjligt små att de riskerar att fastna under fingernaglarna.



Zoloft
Rätt värdelös SSRI-tablett, fri från såväl biverkningar som effekt. Kan vara världens dyraste sockerpiller med tanke på att en förpackning kostar en bra bit över tusenlappen.

Sobril
Här har vi däremot Guds gåva till mänskligheten. Avslappning och frid, men ändå inte överdriven sömnighet. Funkar i ett antal timmar per gång och ger inga biverkningar. Kostcirkeln borde utökas med en särskild Sobril-sektor, förutom mjöl, frukt, ägg och all den där skiten. Se bara bilden här intill: sobriler i ett skuggspel, är det inte vackert?

Losec
Nu är det tydligen bevisat att man får magsår av bakterier och att man ska ta antibiotika snarare än Losec. Men jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till det, jag tycker ju trots allt att det fungerar.


Sinemet/Sifrol
Aldrig testat, men det är hursomhelst Parkinsonmedicin och eftersom jag ibland är rätt darrhänt kan det kanske vara något. Om någon med förskrivningsrätt läser detta, mejla för all del på donnie_donut@hotmail.com.




Sammanfattningsvis är jag alltid misstänksam mot folk som inte ens tar alvedon om de blir överkörda av ett godståg – förutom att de så tydligt är moralister som anser sig vara finare än andra (eller mer specifikt, finare än jag) visar de dessutom sitt förakt för vetenskapen och den kunskap som ackumulerats inom läkemedelsforskningen genom historien. De kan ta sig i häcken.

42 Comments:

At 2/23/2006 01:43:00 em, Anonymous Anonym said...

valium, icke att forglomma. alltid bra att ha inom rackhall om man till exempel trippar pa syra.
dessutom ar ketamin en medicin. forvisso for hastar och soldater i behov av amputation, men anda. har inte testat an, men det lar ska vara grejen.

 
At 2/23/2006 01:53:00 em, Blogger D.D. said...

Frågan är om det är släkt med ketuprofen? Det var det i tabletter jag fick efter att ha fått käkbenet avsågat. Rätt ok.

 
At 2/23/2006 01:59:00 em, Anonymous Anonym said...

donnie: en googlesokning avslojar i alla fall nagot sorts samband, men nagon lakare far garna klargora detaljerna.

sedermera ska man inte helt och hallet forkasta dom ljusskygga kemister som tar sig tid att koka ihop MDMA och annat gott. dom ar hjaltar.

 
At 2/23/2006 02:06:00 em, Blogger D.D. said...

Visst, men jag kan ändå aldrig helt släppa min skepsis mot att någon lortig polack har kokat ihop grejorna hemma i sitt skitiga kök. En kliniskt ren fabrik med blänkande maskiner, så ska det gå till.

 
At 2/23/2006 02:10:00 em, Anonymous Anonym said...

sobril verkar dock vara nagot for mig. vad ska jag saga till farbror doktorn for att fa det? angest, stress, karleksproblem?

 
At 2/23/2006 02:10:00 em, Blogger D.D. said...

Sobril och valium är rätt lika. Säg att din flickvän sedan fem år tillbaka just blivit mördad av din bästa kompis. Chock, trauman och sömnstörningar är vad doktorn vill ha för att hala fram blocket.

 
At 2/23/2006 02:33:00 em, Anonymous Anonym said...

Om Sobrilen skulle ta slut och bakfyllan är allt för påtaglig.

Nexium+Esucos+Alvedon+Resorb=Då mår man som en prinsessa.

 
At 2/23/2006 02:35:00 em, Blogger D.D. said...

Nexium, Alvedon och Resorb är jag med på, men Esucos? Jag vill också må som en lurvig judisk prinsessa.

 
At 2/23/2006 02:55:00 em, Anonymous Anonym said...

en annan kombination jag hort mycket gott om ar efedrin + rohypnol. enligt Johannes Nilsson paminner det en smula om ecstasyns konstgjorda valmaende.

 
At 2/23/2006 03:23:00 em, Blogger Bolivar said...

Jag tror att du och Goesta skulle ha mycket att prata om över ett par Distalgesic Donnie...

 
At 2/23/2006 03:27:00 em, Blogger D.D. said...

Mycket möjligt, Bolivar. Men med Distalgesic bör happeningen i övrigt vara spritfri, annars kan man råka kissa ut levern. Har jag hört.

 
At 2/23/2006 05:34:00 em, Blogger Bolivar said...

Donnie, Jag har hört att det finns nåt som heter ozon och att det blir hål i det för att jag använder hårspray, men inte fan tror jag på det. Var inte så blåögd.

 
At 2/23/2006 07:51:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag spräckte min arm i en cykelolycka rätt nyligen och en generös doktor skrev ut ett familjepack Citodon. Han sjukskrev även mig i ett par veckor. Sjukskrivningen struntade jag i. Åt Citodon i typ tre dagar och skippade sedan skiten. Klart överskattat. Man blir jobbigt torr i munnen av codeinet och effekten är begränsad.

Jag är inte moralisk eller så. Men tanken på att en vit, tunn, hinna lägger sig i tarmen och försämrar ämnesomsättningen känns rätt trist. Gamla människor och tanter med fibromyalgi äter mycket medicin. Jag säger inte mer.

 
At 2/23/2006 09:02:00 em, Anonymous Anonym said...

Kapslar är snyggare än tabletter tycker i alla fall jag.

 
At 2/23/2006 09:59:00 em, Anonymous Anonym said...

Du gillar bara vita tabletter? Snackar vi lugnande/sömnpills tycker jag Theralen är rätt överlägsna. Men rosa.

 
At 2/24/2006 12:24:00 em, Anonymous Anonym said...

du har inte tips på något uppåt-tjack?

och omeprazol är way billigare än losec och samma shit. intas losec ist. f. omeprazol av estetiska skäl, eller finns där någon special-egenskap hos den gamla klassikern som jag inte känner till?

tacksam för svar.
vänligen,
china.

 
At 2/24/2006 01:39:00 em, Blogger D.D. said...

Losec istället för generisk Omeprazol är en vanlig varumärkesgrej. Medicin är trots allt den viktigaste statussymbolen vi har idag.

Uppåttjack på apotek har jag väldigt liten koll på. På spanska apotek finns Katovit, som är oranga tabletter bestående av en häxblandning av efedrin, koffein, nikotin och lite annat. Kanske kan du importera?

 
At 2/24/2006 01:51:00 em, Anonymous Anonym said...

Det här kunde ju varit en Johannes Nilsson-krönika, fast lite mer städad.
Om man vill snacka med Special K-experter är nog goatrancare de som har mest att säga.
Koka medicin i gryta tills det blir vitt. skrapa ur det, hacka & snorta. Some dodgy shit.

 
At 2/24/2006 01:56:00 em, Blogger Hemligt. said...

1) omeprazol (billigare än losec, bättre än zantac of our lives)

2) sobril

3) seroxat

4) hostmedicinen på c

5) good ol' panodil

sugig medicin: atarax

 
At 2/24/2006 01:57:00 em, Blogger Hemligt. said...

jaha. nu såg jag att det snackats om omeprazol redan. my bad.

 
At 2/24/2006 02:08:00 em, Anonymous Anonym said...

Hei Donny!

Jag tar aldrig ens alvedon, inte ens när jag känner extrem smärta, vilket jag gör ibland i leder till exempel. Det är inte elitism, snarare en kombination av bond-rädsla och att min mamma är psykiatriker - vill undvika att vandra den riktigt fucked-up vägen så länge det går.

(men jag är extremt intresserad av medeciner/psykofarmaka och kan allt om dem.)

 
At 2/24/2006 02:11:00 em, Blogger D.D. said...

Men om du erkänner att din motvilja mot medicin beror på en skräck för att bli beroende, borde du då inte ta någon medicin som lindrar den ångesten? Så kunde du droppa ett par citodon mot värken sen.

 
At 2/25/2006 07:53:00 fm, Blogger Lisa said...

Jag är en sådan där föraktlig tant med fibromyalgi och har provat det mesta. Tyvärr hjälper nästan inget mot nervsmärtor så jag har lagt ner legalknarkandet utom när jag har ett akut skov. Just nu har jag en elak svanskota och äter Tradolan (aka Tralala). Man blir lullande mild och får ett härligt dåligt omdöme. Rekommenderas! Men de kunde gott göra något åt pillerdesignen som är rätt plain.

Citodon är överskattat. Alvedon är mer som Lälerol när man nar fibromyalgi.

 
At 2/25/2006 02:28:00 em, Blogger H said...

ye olde blog lady: vad är det du säger, Atarax är ju bäst! Funkar när man mår illa, har migrän, svårt för att somna in OCH känner sig lite nervös/orolig. Toppen för tentor. Och till skillnad från typ Sobril, så är Atarax inte beroendeframkallande. Enda nackdelen är att man kan bli lite dåsig. Uppåttjack? Ingen aning, men jag tror att jag skulle skjuta igenom taket ifall jag tog nåt sånt.

 
At 2/25/2006 02:45:00 em, Anonymous Anonym said...

Hej Donny!

Ja, du har rätt, min skräck/ångest för bli beroende av medecin/knark är större än skräcken för att känna smärta, samma gäller ångesten över att få ångest är större än all annan ångest.
Jag har blivit intresserad av mig själv mer på sista tiden pga detta, why? undrar jag. Är det ett typiskt kvinnligt drag? är det detta som är den ultimata ångesten? lamslagen?
Till exempel är jag också den enda jag känner som aldrig prövat knark? Min rädsla för knark är enorm.
Men om det jag skulle ta nåt skulle det nog bli koakin, inte morfin och inte ngt anti-deppresivt, i medecinväg verkar sobril skönt.
Men faktistk jag tror jag skulle bli hooked direkt, jag är som en latent missbrukare.

 
At 2/25/2006 03:01:00 em, Anonymous Anonym said...

Ritalin ffs!
Bara att fejka DAMP, eller lära känna någon som redan gjort det (de brukar få rätt generös förskrivning).

 
At 2/25/2006 06:27:00 em, Anonymous Anonym said...

oj en som har haschklubben som sin favoritbok.

 
At 2/25/2006 06:30:00 em, Blogger Alice said...

Atarax är verkligen skräp. Typ ingen effekt när man tar det men ändå ett dygns bakfylla. Det sämsta av två världar.

Zoloft däremot, very felaktig recension. Enda SSRI jag provat som jag faktiskt blir glad och pigg av. Very fab!

Dessutom kan man ju köpa Setralin nu som är samma sak men billigare och går på högkostnadskortet.

 
At 2/25/2006 06:33:00 em, Blogger D.D. said...

Blev nyfiken på Atarax-grejen och kollade upp. "Effekt mot ångest, oro, klåda och nässelfeber" står det. Påminner om de där amerikanska multifunktionstabletterna som ska hjälpa mot allt från nageltrång till lungcancer.

Får väl slå en signal till min favoritläkare på måndag.

 
At 2/25/2006 10:18:00 em, Blogger gummo said...

För att få någon effekt av tradolan ska du helst vara 75+
Men då blir det desstå roligare.
Kneppigt nog så gillar junkies fortfarande tradolan, eller tralala som de kallar den.
underskatta aldrig placebo trippar.
//gummo sjuksköterska

 
At 2/26/2006 06:52:00 em, Blogger felicia said...

Ketogan suger, man bara somnar..

 
At 2/27/2006 12:48:00 em, Blogger Hemligt. said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 2/27/2006 12:54:00 em, Blogger Hemligt. said...

atarax var från början en medicin mot typ klåda har jag för mig. något slags allergi. sen kom de på att den även kunde användas mot ångest, pga dess l ugnande effekter, så då skrevs den ut istället för sobril. jag har tre stycken sobril-stackare kvar sedan tiden innan "utskrivningsreformen", i en liten ask med rosett på. "for special occasions."

 
At 2/27/2006 07:37:00 em, Blogger H said...

Jag tänker fortsätta slå ett slag för Atarax här; visst, man känner inte av den lugnande effekten på samma sätt som hos tex Sobril, men det är ju det som är så schysst, jag gillar att man kan tex köra bil och göra tentor utan att vara helt uppfuckad. Sen att Atarax är usel mot klåda är en helt annan sak; då funkar andra antihistaminer bättre. Och det är ju klart, är man ute efter mer rekreationella droger så är det kanske inte Atarax man ska ta. Jag är såpass ängslig att jag enbart tar droger i funktionellt syfte.

 
At 2/27/2006 10:35:00 em, Blogger D.D. said...

Med rätt sorts mediciner blir å andra sidan gränsen mellan rekreation och funktion flytande. Arbetet kan t ex bli ett rent nöje.

 
At 2/28/2006 01:05:00 fm, Blogger Hemligt. said...

atarax - för panicattacs in the streets of stockholm.

sobril - soft när du kör bil.

eller, var det tvärtom? (insert smiley)

mvh,
rim-jim

 
At 2/28/2006 04:05:00 em, Blogger Urologen said...

Du har helt fel om citodon, som är rejält beige.

Tradolan däremot är finfin. Man blir rejält mjuk i kroppen och ögonvitorna antar en vagt gul färg no less. Det spelar ingen roll hur ont man har, det försvinner med tradolan. Yran får man ta.

Stilnoct är rätt OK, men då måste man överdosera rejält, en till två tabletter somnar man inte alls på, men om man däremot lägger in fem, sex under läppen en fredagskväll fungerar det utmärkt. Då får man dessutom den underbara dagenefter-känslan som artar sig i att huvudet vaknar, medan kroppen fortsätter att sova. Det är svårt men roligt att ta sig ur sängen i det stadiet.

 
At 2/28/2006 04:06:00 em, Blogger Urologen said...

Och med yra menar jag förstås yrsel.

 
At 3/01/2006 01:36:00 fm, Blogger China Yggström said...

Men så trevligt, jag som ska flytta till Spanien inom kort! Katovit-bash-galore!
Ser fram emot det med spänning.
Tackar så hjärtligt för tipset, såvida detta nu läses såhär lite senkommet.

Bästa hälsningar,
China

 
At 3/01/2006 01:37:00 fm, Blogger China Yggström said...

Men så trevligt, jag som ska flytta till Spanien inom kort! Katovit-bash-galore! Ser fram emot det med spänning.
Tackar så hjärtligt för tipset, såvida detta nu läses såhär lite senkommet.

Bästa hälsningar,
China

 
At 3/05/2006 11:31:00 fm, Blogger Lisa said...

Tack för stödet Max!
Om även en ung stilig man som du diggar Tradolan kan det inte vara en pesnionärsdrog.

 
At 12/25/2006 12:35:00 fm, Anonymous Anonym said...

"Underskatta aldrig placebotrippar."

Så sant som det var sagt! :)

Annars är tralala rätt nice, men känns överskattat.

 

Skicka en kommentar

<< Home