<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9990934\x26blogName\x3dKinky+afro\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kinky-afro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kinky-afro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3285602111113824810', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

2006-02-15

Hundfilm är grejen

Precis som alla andra finsmakare med ett par terminer filmvetenskap i cv:t gillar jag verkligen att se på hundfilmer. Min faster är likadan. Hon har båda Beethovenrullarna på köp-VHS, vilket gör varje besök i Enköping till en liten fest. Har vi tråkigt – och det har vi i regel – är det alltid någon som bryter isen och föreslår att vi ser Beethoven ännu en gång.

Det bör vara golden retrievers eller S:t Bernhards i huvudrollerna och hundarna ska ha så många mänskliga egenskaper som möjligt. "Air Bud", som är bättre än Kobe Bryant på basket, är ett finfint exempel. Förmodligen stryker ett halvdussin jyckar med när stuntscenerna ska spelas in men det gör inte så mycket. Golden retrievers finns det trots allt gott om och i Kina kan man köpa dem för en femtiolapp stycket.

Se här, den officiella listan över de bästa filmerna med hundar i bärande roller:

1. Air Bud
2. Beethoven 2
3. Turner & Hooch
4. Beethoven
5. K-9

17 Comments:

At 2/15/2006 01:02:00 em, Anonymous Anonym said...

"mitt liv som hund"?

 
At 2/15/2006 01:03:00 em, Blogger D.D. said...

Där är det ju bara Anton Glanzelius. Skräpfilm. Yellow dog är däremot en av orsakerna till att "Livet på landet" är Chevys bästa.

 
At 2/15/2006 01:46:00 em, Anonymous Anonym said...

Laurent Garnier spelade "I wanna be your dog" nu i lordags. nu mar jag lite illa, ar deppig och grinig. jag skyller pa Laurent respektive The Stooges och inte pa dom dar sista pillren jag svalde av rent okynne.

 
At 2/15/2006 02:41:00 em, Blogger D.D. said...

Stooges kan få vem som helst att bli lite vissen.

 
At 2/15/2006 03:01:00 em, Blogger Eric Goesta Rosén said...

Själv tycker jag att K-9 är betydligt starkare än lite omständiga "Turner & Hooch". Den senare har en lite jobbig uppförsbackekänsla som jag inte orkar med. Lite som att se U-turn bakfull, fast med en hund istället för J-Lo och Nick Nolte.

/Goesta

 
At 2/15/2006 03:37:00 em, Blogger D.D. said...

Men jag gillar verkligen scenen där Hooch kommer galopperande i slo-mo med fradgan stänkande från munnen.

 
At 2/15/2006 03:42:00 em, Anonymous Anonym said...

jag grat nar Hooch dog i slutet.

 
At 2/15/2006 03:48:00 em, Blogger D.D. said...

"T & H" är kanske hundfilmernas "Love actually"?

 
At 2/15/2006 04:08:00 em, Anonymous Anonym said...

Rena hundfilmer har jag svårt för, däremot är det alltid uppfriskande med en hund som biter någon i kuken, eller en blöt hund som skakar av sig smutsvattnet på en vitklädd brud på väg till kyrkan/i ett nystädat kök/inuti en bil med vit klädsel/ett killgäng med beiga chinos/i någons sovrum. Allt såklart i slomo.

 
At 2/15/2006 04:47:00 em, Anonymous Anonym said...

maxim och donnie dissar Stooges. Nä, jag tror jag svimmar. Ni börjar bli lite väl förutsägbara, va?

 
At 2/15/2006 04:50:00 em, Anonymous Anonym said...

donnie: nja, snarare hundfilmernas "Lady & Lufsen".

 
At 2/15/2006 04:54:00 em, Anonymous Anonym said...

anonymous: just da var The Stooges forvisso grejen, mer grejen an hundfilm (nu svor jag i kyrkan). det var mycket runtomkring ocksa: stroboskop, dramatiskt rott ljus och en blondin i varje hand. det ar mer sahar i nyktert retrospekt som jag tvivlar.

 
At 2/16/2006 06:13:00 em, Blogger Caesar Colonii said...

Air Bud... var inte det just den rullen som de hittade TRE exemplar av hemma hos Uday Hussein?

 
At 2/17/2006 01:46:00 fm, Anonymous Anonym said...

Air scud?

 
At 2/17/2006 05:11:00 em, Anonymous Anonym said...

top dog med chuck norris borde naturligtvis legat etta

 
At 2/18/2006 04:48:00 em, Blogger Hanna said...

Men in Black tycker jag borde finnas med. Med Frank the Pug i en stor roll.

 
At 3/28/2006 04:08:00 fm, Blogger Christian said...

Är det inte i Beethoven 2 som jycken räddar äldsta dottern från någon ond jävla tonårskille som vill beröva henne oskulden? Isåfall är det förståeligt att den hamnar så högt på listan.

 

Skicka en kommentar

<< Home