<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9990934\x26blogName\x3dKinky+afro\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kinky-afro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kinky-afro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3285602111113824810', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

2006-03-03

Gästblogg: Green green grass of HOOM

”Tänk, man ser ända bort till Sofiakyrkan härifrån Sjöstaden”

Bostadsrättsmarxisterna på DN Kultur får säga vad de vill. När det gäller att integrera big business med så kallat redaktionellt material ligger Mediesverige minst ett halvsekel bakom sina äldre, kontinentala, syskon. Att med argumentation och fina bylines bekämpa den vertikala medieintegrationen är lika konstruktivt som att stå på en sandstrand och försöka stoppa vågorna med en plastspade.

I det avseendet framstår nya HOOM som ett välkommet tillskott i ett kallfruset medielandskap. På ytan ser HOOM nästan ut som en tidning. Den är lackad, den har en redaktion med vuxna män som kallar sig Lubbe, proportionerna reklam/redaktionellt material är 80/20 och den kostar 39:50 SEK (även om den i just mitt brevinkast delades ut tillsammans med den övriga direktreklamen från Coop).

På ytan är HOOM sinnebilden av en livsstils-startup 2004. I förordet berättar chefredaktören Micael Wiking om förtjänsterna med hemarbete och utlovar inspirerade exempel i det redaktionella materialet. Vad Wiking glömmer att berätta är att man även kan köpa majoriteten av de objekt som presenteras i tidningen, från en paradvåning på Nybrogatan till en herrgård i Länna. Lite utmaningar måste väl läsarna få! Och efter att ha inspirerats på sidan 25 att ”kring köksön [...] slå sig ner och ta en drink i väntan på middagen” kan man på sidan 70 (i det så kallade Galleriet) få närmare detaljer om pris och givetvis mäklarens direktnummer. HOOM får SvD:s bostadsspecial att kännas ungefär lika spännande som en etta i Alvik.

Det smärtar att säga det. Men 2006 drivs den svenska mediautvecklingen av ett gäng muterade sportlexikonsförsäljare på Riddargatan 10, Östermalm.

Petter Persson

Fotnot: HOOM:s chefredaktör Micael Wiking kom år 2001 på 123:e plats i golftävlingen Spy Bar Open.

18 Comments:

At 3/03/2006 12:28:00 em, Anonymous Anonym said...

petter persson har osvikligt fingret på mediasveriges puls. när han inte arrangerar fejkade mailstormar mot medelålders kulturredaktörer raljerar han över den bristande cynismen hos dennes kolleger. en pådrivare, en visionär, och ett föredöme för oss alla.

 
At 3/03/2006 12:39:00 em, Blogger D.D. said...

Jag gjorde en fin photoshoppning av HOOM-loggan och lade till ett "o" på slutet. Men eftersom Persson till skillnad från mig är en saklig och korrekt herre kom jag fram till att det inte vore någon lämplig illustration.

 
At 3/03/2006 12:51:00 em, Anonymous Anonym said...

men var är den moraliska skillnaden mot t ex Metro hus & Hem?

 
At 3/03/2006 12:59:00 em, Anonymous Anonym said...

Missa inte hemsidans länktips, t.ex.:

» Christie's Great Estates
» Sotheby's International Realty
» Bahamas Real Estate by Damianos Sotheby's International Realty

och framför allt:
» Dubai High Society

 
At 3/03/2006 01:04:00 em, Anonymous Anonym said...

Metro hus & hem har åtminstone det moraliska medvetandet att trycka sin tidning på dagstidningspapper, som har överlägsen förmåga att suga upp skornas snömodd – åtminstone i förhållande till en lackad bunt A4.

 
At 3/03/2006 01:08:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag hänger en del på Dubai High Society. Tillsammans med min compadre Stålis planerar jag att besöka Bahrain inom kort. Hans syster kan varenda bar värd namnet som sitt eget underliv.

 
At 3/03/2006 01:48:00 em, Anonymous Anonym said...

Sorry Donnie, men ett tillagt "O" hade varit det enda som kunnat rädda den här postningen.

 
At 3/03/2006 02:30:00 em, Anonymous Anonym said...

En anonym källa kontaktade mig med följande dokumentation:

http://www.sipplundmedia.se/annonsinformation%202006.pdf

”Vår målsättning är att leverera kvalitativ underhållning och positiva upplevelser genom blandat och intressant innehåll för både kvinnor och män”.
Förutom att ordet kvalitativ inte har ett dugg att göra med ordet kvalité (utan snarare en metod för att samla in data) kan jag bara konstatera en sak: uppenbarligen finns det inte samma pengar i sportlexikonsförsäljning som för 10 år sedan.

 
At 3/03/2006 02:39:00 em, Anonymous Anonym said...

nyckeln till succé i magasinsvärlden är en bra mix. plocksidor, siffror på omslaget, portfolio med näcka brudar. sipplunds har hajjat.

 
At 3/03/2006 10:34:00 em, Anonymous Anonym said...

donnie, sluta genast med dessa "gästbloggar". Varför ta fokus från din egen eminenta skrivförmåga?! Petter Persson och Maxim Lindqvist got nuthin' on you.

 
At 3/06/2006 12:47:00 em, Anonymous Anonym said...

Nejmen usch vilket tråkigt inlägg. Är inte detta en humorblogg?

 
At 3/06/2006 01:55:00 em, Blogger D.D. said...

Nej, absolut inte.

 
At 3/06/2006 02:24:00 em, Anonymous Anonym said...

Vad av nedanstående är humor respektive ”allvar”:

- Tarek Saleh och Erik Gambinis filmer
- Resumé
- Jens Orback
- Fredrik Paulaíns GI-recept
- ”Nya” SpyBar
- SVT:s Fri Television-kampanj?

Personligen tycker jag att killar som kallar sig Lubbe är betydligt roligare än – säg – säsong två av Little Britain. Men visst, det är naturligtvis en fråga om tycke och smak.

 
At 3/06/2006 07:52:00 em, Anonymous Anonym said...

HOOM är riktigt snygg och gjord av en viss herr Raspe som även gör det eminenta magasinet Perfect. Tycker det är kul att någon försöker göra något annorlunda i plaskdammen som kallas Sverige. GO, GO, GO...

 
At 3/06/2006 10:41:00 em, Anonymous Anonym said...

För övrigt skall Svante Tegnér lansera en ny tidning vid sidan av livsstilsmagasinet Moore: tidningen Lyx Magazine.
Ett välkommet tillskott i portföljen. Seed cap, Growth cap, Buy outs.

 
At 3/07/2006 06:56:00 em, Anonymous Anonym said...

Det får aldrig vara för genomskinligt vilken klick man vill nå... ord som "lyx" i en titel är helt fel... mer subtilt måste det vara... annars dör de rockdöden... och faller hårt...

 
At 3/20/2006 11:01:00 em, Anonymous Anonym said...

Spännande reflektioner. Du skriver bra Petter. Blev faktiskt nyfiken så jag kollade hemsidan (som var över förväntan) http://www.hoom.se.

;-)

 
At 4/06/2006 11:25:00 em, Anonymous Anonym said...

Fick nr 2 i brevlådan i förrgår och den vägde ett kilo. Fattar inte att man kan göra en högklassig produkt och sedan dela ut den gratis. Herregud, det måste kosta att få ihop 132 (!) sidor. Men tacksam är jag, ytterst tacksam!

 

Skicka en kommentar

<< Home