<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9990934\x26blogName\x3dKinky+afro\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kinky-afro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kinky-afro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3285602111113824810', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

2006-02-02

Neo – en pigg nykomling

Alla andra har recenserat det nya kioskvältar-
magasinet Neo och det ska förstås Donnie också göra. Att det har tagit lite tid ursäktar jag med att jag till skillnad från alla ytliga dagspresstomtar faktiskt tagit mig tid att läsa blaskan mer noggrant.

Det börjar starkt: på sidan tre går DNs up-and-comer Peter Wolodarski ut hårt med en ”låt inte de jävlarna ta dig”-ledare, samtidigt som han visar kuken. Sedan följer en analys av neoproggarna Timbuk 3 och deras hitlåt "The future's so bright (gotta wear shades)".

Framtidsoptimismen går som en rödblå tråd genom tidningen och det är full fräs mest hela vägen. Johan Norberg skriver en intressant betraktelse om att maten var äcklig på 1950-talet, medan Linda Skugge dömer ut det populära preventivmedlet pessar som "otidsenligt skräp".

Bäst i första numret är dock ett längre rundabords-samtal där Maria Hörnfeldt, Anders Nunstedt, Staffan Erfors och Niklas Svensson funderar över allt från fildelning, dagishämtning och trängselavgifter till provokativa teckningar av Mohammed. Erfors erkänner till allmän munterhet att han har en stor olja föreställande Mohammed sugandes Expressengetingens kuk hängande på väggen hemma i Turning Torso.

Slutsats: Neo har mer sting än väntat.

11 Comments:

At 2/02/2006 11:13:00 fm, Anonymous Anonym said...

det har flog flera trygga decimeter over mitt - forvisso lagutbildade - huvud.

 
At 2/02/2006 01:45:00 em, Anonymous Anonym said...

Nick Shay gick på en så kallad UGL-utbildning för några år sedan. På kursen fanns en facklig förtroendeman som verkligen hatade Nick Shay. I själen hatade han antihjälten från Bronx. Allt Nick Shay sa bemöttes med ett ”jag förstår inte vad du säger” från Byggnads-representanten. Även om jag sa ”är det inte dags att vi tar en bensträckare” så kom det ett obligatoriskt ”jag förstår inte vad du säger”. Efter fem dagar insåg jag att killen inte lyssnade. Han hade bestämt sig för att han inte förstod något av det Nick Shay sa. Varför han valde den ansatsen vet jag inte, men jag har mina misstankar. Klädesval (tweedkavaj vs. t-tröja med reklamtryck för KF Värmland), människosyn (individualism vs. trygghetsnarkomani) kan ha varit möjliga förklaringsvariabler.

maxim är inte långt från UGL-kursens Joe Hill, och den senare begränsade förmåga att ta in information. Så fort det inte handlar om den mest uppenbara av knarkbuskis svarar maxim reflexmässigt ”det där flög över mitt pära”. I själva verket tror jag att maxim skulle förstå. Om han bara ville.

 
At 2/02/2006 02:15:00 em, Anonymous Anonym said...

nick shay, jag fick lara mig mycket i Bronx: att inte uttala mig om saker jag inte vet nagot om, och att vara odmjuk. jag vet inte vilka halften av dom droppade namnen ar, jag forstar inte referenserna till fullo, jag hajade helt enkelt inte vitsen.
men en annan sak vet jag, och det ar hur man kokar crack.

 
At 2/02/2006 03:42:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag har under en tid funderat på om nick shay föredrar ljusblått eller mellanmörkblått. Nu vet jag.

Jag är imponerad av att Donnie orkade jobba sig igenom hela Neo. Det gjorde inte DJ.

 
At 2/02/2006 08:24:00 em, Anonymous Anonym said...

Heter han inte Muhammed egentligen?

 
At 2/02/2006 11:47:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag tycker det är roligt när ni skriver om kroknäsor, kan ni inte skriva om kroknäsor?

 
At 2/03/2006 03:00:00 em, Blogger D.D. said...

Idag är det kroknäse-special, bara för dig.

 
At 2/06/2006 09:05:00 fm, Blogger Bolivar said...

Är det ingen av er som har reagerat på hur upplyst Europa och Indien är på bilden? Till rubriken "Det ser ljust ut" får man ju en känsla av att dom vill säga något med det...?

 
At 2/06/2006 04:14:00 em, Blogger D.D. said...

Det är väl en glödlampebild? Ett foto av jorden utifrån. Europa = många glödlampor, Indien fattigt men många invånare = ganska många glödlampor, Afrika mörkt, etc.

 
At 2/07/2006 09:35:00 fm, Blogger Bolivar said...

Möjligt att det är en glödlampebild, men bilden tilsammans med rubriken känns ändå lite nykolonial på nåt sätt. Kan inte sätta fingret på det men så känns det.

 
At 2/17/2006 09:17:00 em, Anonymous Anonym said...

"Erfors erkänner till allmän munterhet att han har en stor olja föreställande Mohammed sugandes Expressengetingens kuk hängande på väggen hemma i Turning Torso."

Haha, jätteroligt.

 

Skicka en kommentar

<< Home