<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9990934\x26blogName\x3dKinky+afro\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kinky-afro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kinky-afro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3285602111113824810', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

2006-04-27

Mina samtal med Lilian Öhrström

Att DN På Stan är en så hopplös bilaga är chefredaktör Jan Wifstrands fel. Det är en av de insikter jag nått genom mina upprepade samtal med DN:s paranta läsarombudsman, Lilian Öhrström.

Många verkar dra sig för att ringa DN:s läsarombudsman. Kanske är det rättshaveristvibbarna som skrämmer, men själv har jag som bekant ingen skam i kroppen. Jag och Lilian brukar ha trevligt vid våra samtal. Hon svarar, glad i hågen, och ber i regel om ursäkt för att hon inte ringt tillbaka efter min senaste påstötning. Sen brukar vi bonda över vår gemensamma avsky för På Stan-bilagan.

DD: Det känns som om På Stan försöker vara ganska exkluderande och vill rikta sig till en ganska snäv grupp...
LÖ: Då menar du även en snäv grupp inom ungdomarna?
DD: Jo, och så funderar jag på om DN i stort har några tankar kring det?
LÖ: De tror ju att man når ungdomarna på det sättet. Det är så, det är medvetet. Sen är det ju frågan om hur man definierar ungdomar och om alla ungdomar känner sig inkluderade i det där, det kan man verkligen ifrågasätta.
DD: Är det en fråga som varit uppe?
LÖ: Ja, många gånger. Men där är chefredaktören ganska... Han håller ju fram dem som... Som bra. Så där har ju inte jag haft nån framgång...

Jag dissar gärna På Stan-redaktionen personligen också och även där har jag Lilian med mig. Hon talar bland annat med avsmak om deras försök att vända sig till en ”hipp” läsekrets. Lilian, hon är verkligen min homegirl. Eller ska man säga ”homewoman”?

DD: Det känns ibland som att de som gör tidningen går in för att vara väldigt hippa, trots att de kanske inte är det egentligen.
LÖ: Ja, förmodligen är det så ja. De är lite äldre och så gör de någon slags tolkning av hur det är att vara yngre.

Hör Lilian och Donnie dissa På Stan (streaming audio)

32 Comments:

At 4/27/2006 05:22:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag tycker Donnie låter lite zonkad. Dags att sluta spliffa innan intervjuerna kanske?

 
At 4/27/2006 05:27:00 em, Blogger odenplan.nu said...

Är den så jävla smal då? Egentligen. OK att den är smal ur ett riksperspektiv..men det är å andra sidan meningen. Kan däremot störa mig lite på den där fan-vad-jag-är-stockholm-attityden som både Pastanredaktionen har såväl som Nöjesguidendito och alla andra människor som rör sig här. Dra i dom ett par lättgroggar så ska du se att dom börjar bräka på dialekt. Men det är ju inte värre på På Stan än någon annanstans i den här stan...

På tal om dialekter...så kändes din malmöitiska klart okonventionell...

/M

 
At 4/27/2006 05:28:00 em, Blogger odenplan.nu said...

Dessutom har På Stan både Bengt Ohlsson och Annelie Jordahl kvar som krönikörer. Det är heavy metal.

 
At 4/27/2006 05:47:00 em, Anonymous Anonym said...

hihi

 
At 4/27/2006 06:35:00 em, Blogger Staffan B said...

Viggo påstod att På Stan skulle "locka framtida DN-läsare". Då vill jag inte läsa DN om typ tio år, när hela tidningen sänkt sig till På Stan-nivå.

Dessutom är problemet att På Stan är dålig rent innehållsmässigt, ovsett vilka de vänder sig till. Den är fladdrig, ogenomtänkt, helt enkelt rätt trött och oinspirerad. En dålig journalistisk produkt, med tanke på möjligheterna. Vad har kurd-texten med Stockholm att göra? Egentligen? På Stan blir ju bara en lite sämre kultur/nöjesdel med såna texter.

Och ja, Lilian har hintat rätt bra vad hon tycker om På Stan i sin spalt. Det är strongt. Hon är bra, faktiskt.

 
At 4/27/2006 07:41:00 em, Blogger Slampskata said...

codeine talking!

 
At 4/27/2006 08:48:00 em, Anonymous Anonym said...

jag hörde inte ett stråk av gotländska i den dialekten! VAFAN, DONNIE!

 
At 4/28/2006 01:56:00 fm, Blogger Christian said...

Mest förvånande med telefonsamtalet var väl ändå hur lätt det var för Donnie att få Lilian att lätta sitt hjärta kring DN På Stan. Det var ju inte direkt så att han behövde dra dissen ur henne med tång. Snarare att Lillian avbröt honom för att göra långa utlägg av sina åsikter; hur hon påpekat det-och-det till DN-redaktionen, men inte fått någon respons, osv. Lillian got some cojones. För visst riskerar man väl ändå någonting som DN-anställd, när man så frispråkigt kritiserar vad som är tänkt att vara tidningens stolthet och dragplåster? Eller?

 
At 4/28/2006 04:22:00 fm, Anonymous Anonym said...

Vad tråkigt att du inte pratade skånska, nu måste jag läsa dina texter med en annan röst i huvudet!

 
At 4/28/2006 09:26:00 fm, Anonymous Anonym said...

men fru (fröken?) öhrström ser ju precis ut som pastan-elin. schizofreni?

 
At 4/28/2006 10:03:00 fm, Anonymous Anonym said...

Såsom ordförande för Vi som hatar DN På Stan-föreningen är jag givetvis partisk. Men jag börjar svikta lite. Kanske är det inte bilagan som är CP-skadad. Jag tror snarare att den diagnosen rör hela tidningen. Att byta dagar för bilagorna ter sig rätt desperat. En bajskorv blir inte smakligare för att den serveras på en torsdag.

Jag satt bredvid Wifstrand på en flight i måndags. Han läste – surprise! – DN. Fast med ett aningen mer ansträngt anlete än den genomsnittliga läsaren (hoppas jag). Sidorna vändes hårt och snabbt. Som jag förstår det så föregår viss vadslagning i Bonnierskrapan. Wiftstrands räddning lär förresten ligga i Otto ”Hagapubliceraren” Sjöbergs misslyckande. Att hitta två lämpliga ersättare under ett och samma verksamhetsår är ett för stort projekt. Därför överlever Wifstrand året ut, medan Sjöberg lämnar innan sommaren.

Annars gillar jag dagens etta. ”Abba-Björn anklagas för skattefusk på 87 miljoner”. Skyhögt nyhetsvärde.

 
At 4/28/2006 10:13:00 fm, Blogger D.D. said...

Dagbytet beror som mr Vassa Eggen noterat förstås på att bostadsbilagan ska konkurrera med Metro Hus & Hem på fredagar. Vilken dag På Stan ges ut är skitsamma i sammanhanget eftersom den ger marginella intäkter.

 
At 4/28/2006 10:22:00 fm, Anonymous Anonym said...

Dodo,

din belöning måste i kväll bli:

1. Minst 5 Spliff Deluxe Supremo.
2. Kickstarta parallellt med irländsk whisky för att sedan ta steget mot da real über-chill med hjälp av lite gott rödtjut.
3. En rejäl kosher T-bonesteak.
4. Valfri form av the usual in and out. Men gärna med en spännande twist på slutet.

If you don´t look good, we don´t look good.

Och kom ihåg att skicka räkningen till mig.

 
At 4/28/2006 10:25:00 fm, Anonymous Anonym said...

Blygsamma intäkter?! Restaurang Peking på Vasagatan erbjuder fem små rätter med en friterad banan + stor stark för 119 kronor, förlagt på tre gånger tre centimeter på sidan 14. Den typen av annonsförsäljning ger intäkter! Undrar om På Stan (som resultatenhet betraktat) finansierar sina egna kostnader? Förhoppningsvis är personalkostnaderna blygsamma. Ett möjligt ämne för nästa läsarombudsmannasamtal?

 
At 4/28/2006 10:30:00 fm, Anonymous Anonym said...

Frågan är om Double D gillar att bli typecastad som den svenska bloggjournalistikens Cheech (eller Chong för den delen). Bli inte förvånade om Dondi vänder på en femtioöring och inom kort hyllar kaffelavemang, tidningen Vagabond, örtte och cidervinäger-spettsat kranvatten.

 
At 4/28/2006 12:31:00 em, Anonymous Anonym said...

Nick Shay: Du har så rätt, när vi minst anar det flyttar Dodo till fuckn Turning Torso och pissar på gatans pöbel. Från bulldog till knähund i ett nafs. Men sånt är livet, förr eller senare blir man buttfuckad av sina idoler.

Du nämnde kaffelavemang, låter spännande. Vill du utveckla?

 
At 4/28/2006 12:35:00 em, Anonymous Anonym said...

Mycket haschish i den här kommentarstråden. Kommentar?

/Rejvkommissionen

 
At 4/28/2006 12:54:00 em, Anonymous Anonym said...

På tal om Bonnier-bilagor i dödsdalen. Dagens DI Weekend slår alla dumhetsrekord. Förvisso har bilagan alltid varit skit. Men idag är den extra risig. Gradvall hyllar Gnarls Barkley (5 av 5), Röttorp Geheimrat J:s trista 2002:a (18 av 20), temat är konstnärspar och aktie-Billgren och hans äckliga tant får spelrum. På utsidan en industrimagnat med en fet garre i käften.

Välkommen till 2000 – hoppas du får en trevlig vistelse! Jag har sagt det förr och jag säger det igen; högkonjunkturer tar fram det allra sämsta i människor. Nu skall jag anstränga mig riktigt mycket och försöka att inte kommentera DIego. Av hänsyn till er, och mitt eget blodtryck.

 
At 4/28/2006 02:57:00 em, Anonymous Anonym said...

Roligare och roligare:

http://www.resume.se/nyheter/2006/04/28/dns_lasarombudsmannen_saga/index.xml

 
At 4/28/2006 03:05:00 em, Blogger D.D. said...

Där ser man. Men apropå Resuméstoryn så var ju inte poängen att "avslöja" Lilian som det ena eller det andra. Hon har ju helt rätt i det hon säger och förtjänar respekt.

 
At 4/28/2006 03:53:00 em, Blogger Bolivar said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 4/28/2006 03:56:00 em, Blogger Bolivar said...

Donnie, jag håller med. Det var trist att Lillian hamnade i försvarsställning med Resumé. Om det är så högt i tak som Wifstrand påstår borde hon ju kunnat stå på sig. Å andra sidan blir jag mindre och mindre säker på vad jag vill ha istället för På Stan. Jag blir misstänksam om folk tar ämnen som ryska skulptriser och moderna dansuppsättningar på allvar, men illamående om det skrivs skämtsamt och vasst om Nicky Hiltons nya tasskydd och Beyonces skenande vikt. Blir det bra om man gör tvärtom?

 
At 4/28/2006 04:02:00 em, Blogger D.D. said...

Nej, det är inte lätt att säga hur det borde vara. Det värsta som skulle kunna hända vore nog att någon som jag själv blev redaktör för skiten. Jag känner mina egna svaga sidor och vet alltför väl att det bara skulle resultera i jobbig översittarironi genom hela bilagan. Inte en fönsterruta skulle vara hel i DN-huset efter ett tag.

 
At 4/28/2006 04:13:00 em, Anonymous Anonym said...

Poppius är född 1973. Han måste ju ta åt sig.

 
At 4/28/2006 04:20:00 em, Blogger Eric Goesta Rosén said...

Det tristaste med DN på Stan och annan "svensk ung nöjesjournalistik" är ju att de tror att läsarna helst av allt vill läsa jävligt mycket om var man kan bränna 600 spänn på en middag.

 
At 4/28/2006 04:23:00 em, Anonymous Anonym said...

Det skulle vara roande oväntat om DN På Stan gjorde något som inte var politiskt inkorrekt. Ironi eller inte. Och då menar jag inte en Maxim Lindqvist-special eller ett försök att göra Vice-inspirerade reportage.

Istället för att fråga kurder om svensk historia skulle man kunna stämma av hur det står till med nynazisternas kunskaper om Poltavas geografi. Eller vad sägs om att testa hur man får maximal effekt av ett gram gräs? PET-bong, Rizzla, pipa eller tekanna? Eller kanske till och med våga sig på att göra ett reportage om Karlaplan som inte innehåller orden ”Canada Goose” eller ”pappas kreditkort”.

 
At 4/28/2006 04:28:00 em, Anonymous Anonym said...

När det gäller Goestas inlägg så har viss förståelse för att inte Elin och hennes kompisar från Skurups Folkhögskola undviker journalistiska knäck som innebär att utsätta sig för 29-kronors kebaber från hökare på Folkungagatan. Sånt borde ge hardship.

 
At 4/28/2006 05:26:00 em, Anonymous Anonym said...

Kudos till pastan-Elin dock. Smädad av alla från Donnie via tut-Viggo till Gudrun Sjödén-kärringarna på den egna arbetsplatsen. Ändå står hon som en klippa på DN-redaktionen, delar med sig av sina bästa tournedos-tips och skriker rätt in i kritikerstormen: "I am not an animal! I am a human being!" Tack.

 
At 4/28/2006 06:45:00 em, Anonymous Anonym said...

Dåliga dn-bilagor i all ära, men jag vill läsa om stora bakar.

 
At 4/28/2006 10:55:00 em, Anonymous Anonym said...

Trist med den där Resumé-nyheten. Känns rätt mycket tabloid-journalistik också med tanke på att Lilians kritik faktiskt är allt annat än aggressiv. Jag gissar på att hon blev tagen på sängen och lite rädd, annars var det ju inte ens något att ursäkta.

 
At 4/30/2006 01:18:00 fm, Anonymous Anonym said...

Lilian har ju uppenbarligen ett mått av integritet, kanske därför hon förvisats till läsarombudsmannahörnan in the first place. Hon är väl fast anställd, för vikarier finns ju uppenbarligen en avstängningsknapp. (Själv är jag för fegt kåt på ett hägrande redigeringsvik för att våga göra vidare kommentarer här på elitlistan.) Hej då.

 
At 4/30/2006 08:03:00 em, Anonymous Anonym said...

Hahaha!!!!

 

Skicka en kommentar

<< Home