<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9990934\x26blogName\x3dKinky+afro\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kinky-afro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kinky-afro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3285602111113824810', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

2006-04-10

Frisörer är såna jävla idioter

Jag har länge haft en smart metod när jag behövt klippa mig: i stället för att betala 400 kronor hos en normal frisör går jag till en svartarbetande polska och pröjsar en hundring. Själva klippningarna är fullt jämförbara och skillnaden brukar mest ligga i den s k stylingen. Hos polskorna avslutas nämligen besöket med att man får frisyrskum i håret, som sedan fönas till en cumulusliknande form. Det är dock inget större problem eftersom man själv kan fixa till sin afro hemma.

Men sedan några år tillbaka har frisörbesöken blivit ännu jobbigare, både hos vanliga frisörer och lågbudgetpolskor. Nu handlar det inte bara om styling medelst fön utan också om flikiga klippningar, busiga luggar och pseudo-hockeys som dyker upp så fort man råkar vända bort blicken från frisörens spegel. ”Jag klipper det lite tufft här ovanpå”, är ett typiskt frisörstatement som får blodet att isa sig i ådrorna. ”Vi gör det lite flikigt här i nacken” är ett annat. Efter en sådan session ser man ut som Peter Jihde eller, ännu värre, någon Fame Factory-deltagare.

Skiten bottnar i en grav missuppfattning av ord som ”tuff”. Enligt mig borde en tuff frisyr rent logiskt vara något åt Bogart-hållet, men i frisörernas fantasivärld är tuffhet detsamma som dagisrebelliskt gelespret och fladdriga hårtestar i nacken. Frågar man en frisör om vilka män som är hårdast och mest crunk kommer hon/han förmodligen att svara David Beckham och Jimmy Jansson.

Mitt anspråklösa förslag är att frisörutbildningen på gymnasiet läggs om radikalt. Mindre tid till klippteknik och skattefinansierat dokusåpatittande på skoltid, och mer tid åt samhällskunskap och historia. Om de här brudarna bara får läsa lite om Hitler, Stalin och Idi Amin kommer de förr eller senare att fatta att de verkligt hårda killarna aldrig har haft några busigt flikiga fikusluggar.

20 Comments:

At 4/10/2006 01:43:00 em, Anonymous Anonym said...

jag vagrar klippa mig for mindre an 750 spann. Toni & Guy ar utgangslaget, allting i klasserna under ar trams. dessutom har dom dyrare salongerna dom snyggare tjejerna.

 
At 4/10/2006 02:12:00 em, Anonymous Anonym said...

"dessutom har dom dyrare salongerna dom snyggare tjejerna."

Förvisso, men det är just de snygga brudarna som gör hela processen änu jävligare. Jag menar, finns det något värre än att sitta och fånstirra på en snurrbrud som vet att varje kund smygrunkar under den där löjliga regnrocken?

Tacka vet jag fula, feta och gärna lite småsura kärringar som klipper barskt och raskt. Skit samma om det sedan kostar skjortan, du har ändå självförtoendet intakt och kan utan att skämmas säga "Satan, min blinda mormor klipper bättre än det här...". Och så prutar du skiten ur kärringen.

 
At 4/10/2006 02:19:00 em, Anonymous Anonym said...

jag är trött på att bada afrot i fruktjuicer och trött på att göra åt tre burkar hårspray i månaden. det ligger mycket nära till hands att skala av hela rasket. upside: tappar tre kilo på nolltid. dåligt: utstående öron. men you know what they say about a guy with a big dick.

 
At 4/10/2006 02:23:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag håller med, frisörer är helt dumma i huvudet. Jag har fått en sk pojkbandsfrilla ett par gånger för mkt och klipper mig numera själv. Ev går jag till nån herrekipering med en sån där solblekt "klippning 50 kr" lapp i fönstret, det blir minst lika bra som att förnedra sig hos hårgänget, tony & guy eller nån annan skock smaklösa schlagerbögar med slingor.

 
At 4/10/2006 02:25:00 em, Anonymous Anonym said...

Det där med snygga frisörskor är bara en nackdel. Vet inte hur många gånger jag suttit i stolen med en jävla ståkuk medan hon gnidit fittan mot en. Sen när man vaknar ur dimman så sitter man där med Krakow-frilla i slutändan. Jävla araber att kåta upp en och hålla på.

 
At 4/10/2006 03:04:00 em, Blogger varanen said...

Foni&Gay och Bögoteket (inget ont om gays) men affärsidén är att lägga på 400% marginal på en otroligt basal tjänst....nä'ru, frugan klipper mig.

"Se ut som Peter Jidhe"...*rys*, då saknas bara en slipsknut som är 2 dm bred och väger ett kilo, högt skuren tre-, eller flerknäppt hockey-kostym från Dressmann eller *tok-ryyys* Tiger , fu faAn!

*handduk kastas IN!*

 
At 4/10/2006 03:52:00 em, Anonymous Anonym said...

Men Stalin hade faktiskt en rätt tveksam hövolmslugg.

 
At 4/10/2006 06:07:00 em, Blogger Chris said...

peter jihdes kollega är inte heller att föredra. asså, klipp själv eller låt det växa.

kärlek.

 
At 4/10/2006 06:14:00 em, Blogger Eric Goesta Rosén said...

Man är dessutom i ett sådant fruktansvärt underläge i frisörstolen. Hon står där med saxar nog för Åmsele-stämning och själv sitter man där, hoppas inte bara att man ska överlvea utan också att hon ska göra en vacker.

Återigen, Donnie, en av de viktigaste texterna i år kommer från dig. Tack.

/Goesta

 
At 4/10/2006 07:28:00 em, Blogger dan s. said...

Enda problemet med att göra det själv är ju att man inte kan säga "nej frisören" när nån frågar om klippt sig.

 
At 4/10/2006 08:34:00 em, Anonymous Anonym said...

Om jag har förstått det hela rätt så är alltså besökarskaran negativt inställda till att betala nån mulatt för 30 minuters uppkåtning? Eller gäller det bara mulatter beväpnade med rakapparat och hårgele?

 
At 4/10/2006 08:48:00 em, Blogger D.D. said...

Som liten blev jag klippt av en estländare som hette Haase. Vet inte riktigt vad jag vill säga med det, men han var inte särskilt sexig. Däremot hade han en golden retriever som såg ut som Air Bud.

 
At 4/11/2006 01:16:00 fm, Anonymous Anonym said...

Har du kvinnornas telefonnr? *Vill ha*

 
At 4/11/2006 05:49:00 fm, Blogger Christian said...

Jag sållar mig definitivt till skaran som förespråkar lågbudgetfrisörer.

Jag går till en salong på Dalaplan och klipper mig för typ 150, och får för det en alldeles utmärkt kvalitetsfrisyr. Som dessutom räcker länge. Men det är alltså vad som passar mig. Om man begåvats med en fejja som påminner mer om Darins än Philip Seymour Hoffmans (vilket alltså inte är fallet när det gäller mig), kan jag förstå att man går till Toni & Guy eller Larsson & Lange. Då finns det ju en avlägsen chans att man faktiskt klär i fantasifrisyrer för över 500. Som småful kille gör man rätt i att gå till en billig frisör istället; där får man helt enkelt ett utseende man förtjänar.

 
At 4/11/2006 09:20:00 fm, Blogger Bolivar said...

Jag har inte klippt mig hos frisör överhuvudtaget sen jag var 14, men det låter ju verkligen inget vidare. Men araber och mulatter...?
Det är väl ändå syrianer som lagt beslag på frisörindustrin? Dåligt pålästa rasbiologer är det farligaste som finns.

 
At 4/11/2006 10:45:00 fm, Anonymous Anonym said...

Jag har tur som har en syrra som är frisör, som både vet att jag hellre ser ut som Gregory Peck än Darin, och känner till mina bermudatrianglar i bakhuvet. Enda nackdelen är att jag vet att mina polare sitter och smårunkar under skynket när hon klipper dom.

 
At 4/11/2006 11:16:00 fm, Anonymous Anonym said...

Mitt favoritord är 'stylingprodukt'.

 
At 4/11/2006 05:22:00 em, Anonymous Anonym said...

Man klipper sig naturligtvis hos en snygg polska i Warszawa för en hundring.. Då ingår värsta sköna huvudmassagen. Man flyger dit tokbilligt, sen äter man flott trerätters för falafelpengar och lever på sköna klubbar hela natten innan man flyger hem bakis. Det är jetset-light..

 
At 4/12/2006 12:11:00 fm, Anonymous Anonym said...

Det värsta är ju att man känner sig som en torsk när man klipper sig.

Man fattar ju liksom att den där stackars frisören inte hade rört ens äckliga hår om hon inte varit tvungen.

 
At 10/02/2006 01:43:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag fattar inte varför du tar upp ämnet äns? Frisörer finns för att klippa sånna som har långt hår och vill klippa sig,enklare än så är det inte! frisörer är inte några heliga varelser som måste göra allting rätt.. alla gör fel, även frisörer..se något positivt hos frisöerna istället för något negativt... det hjälper aldrig! Var dig själv, och låt också dom få vara sig själva så är vi alla nöjda.

 

Skicka en kommentar

<< Home