<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9990934\x26blogName\x3dKinky+afro\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kinky-afro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kinky-afro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3285602111113824810', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

2006-11-08

Galakväll på Operan



Jag har bara varit på opera ett par gånger i livet men ändå fått för mig att jag nog skulle kunna uppskatta det. Det mesta talar för opera: skönsång, dramatik, feta kvinnor på scenen och bekväma stolar att sitta i. Men tyvärr verkar jag vara jinxad på något sätt, eftersom jag alltid tycks få ta del av det sämsta genren har att bjuda.

I går kväll var jag och såg genrepet på Dead man walking, en nyskriven opera baserad på den där Sean Penn-filmen. Det började som moderna operor brukar med full frontal nudity när de första skådisarna kommer in med könsorganen flaxande åt alla håll. Strax därpå blir så de nakna kidsen våldtagna och mördade. Rent allmänt är det väldigt ont om arior i uppsättningen och desto mer av sjungen dialog, typ ”–How aaaaare you doing, faaaaather? – I'm fiiiiiiine, thaaaaank you”, vilket är rätt påfrestande i längden. Författaren gör dessutom sitt bästa för att hålla ytan kontemporär med repliker som doftar Paris Hilton och Suge Knight, till exempel ”My Datsun was hot”, ”Bitch!” och ”This is Death Row, sistah”. Allt framsjunget.

Vid det föregående operabesöket såg jag Faust. Det var visserligen en gammal story, av Charles Gounod (eller Goethe om man så vill), men grundligt omtolkad till nutid med porrfilmsvisning på tv-skärmar och liknande.

Jag förstår att de som yrkesmässigt ägnar sig åt opera är bekymrade över att uppfattas som mossiga och över att unga människor hellre ser Borat än Don Juan. Och jag vill ogärna framstå som en reaktionär Hakeliustyp, men en av de stora lockelserna med opera för mig är just det faktum att det är gammalt och annorlunda. Går jag till operan vill jag ha peruker, vitpudrade ansikten och feta kvinnor. De här moderiseringsförsöken känns lite som om Carl Bildt fyllnar till på moderaternas julfest och vill visa hur ungdomligt sinnad han är genom att framföra en raplåt. Jag förstår varför de gör det, men det är bara inte rätt.

För ett antal år sedan dejtade jag en tjej som var engagerad operafan. Hon hatade på den tiden alla former av kultur som var framställda under det senaste seklet, vilket bland annat innebar att hon vägrade lyssna på popmusik. ”Varför ska jag ägna min tid åt den där skiten”, sade hon bryskt om någon nån gång råkade lägga på en Luther Vandross-skiva, och vi ägnade därför i stället kvällar åt att lyssna på Tosca och spela fyrhändigt piano. Men för fan, inte ens hon har lyckats stå emot operavärldens tvångmässiga moderniseringar. Nyligen hörde jag henne lägga ut texten om någon uppsättning där en klassisk opera placerats i en förutsägbart solkig nutidsmiljö.

Om någon därute någon gång får nys om en operaföreställning där musiken är av Verdi eller Puccini och där handlingen är fast förankrad i 1800-talet – mejla mig så har vi en dejt.

Jag är medveten om att det här blev långt och aningen highbrow, så för att muntra upp läsare med koncentrationssvårigheter kan jag väl i god Thorbjörn Larsson-anda sätta lite betyg. Dead man walking får betyget 3/10, Faust får 4/10 och den dejtade operatjejen 3/10.

37 Comments:

At 11/08/2006 12:46:00 em, Blogger Slampskata said...

det krävdes inte mycket googlande för att sätta ett ansikte på Donnies opera-ex. jag hade baxat henne.

jag tror LSD i kombination med Wagners "Sagan om Ringen" kan vara grejen. är övertygad om att 1700-talets wiennesiska (sic?) noblesse alla satt och var stenade på opium.

 
At 11/08/2006 12:59:00 em, Anonymous Anonym said...

Heter den inte "Nibelungenringen?"

 
At 11/08/2006 01:04:00 em, Blogger D.D. said...

Jag vågar inte ta LSD när jag sitter uppe på balkongen, är rädd att jag ska börja tro att jag är Pegasus och kasta mig över räcket.

 
At 11/08/2006 01:25:00 em, Blogger Slampskata said...

haestabett: en del av Sagan heter så, dom två andra heter Konungens Återkomst och Dom Två Tornens Återkomst.

 
At 11/08/2006 01:27:00 em, Anonymous Anonym said...

instämmer till hundra procent. har fortfarande mentala men efter en att ha sett daniel börtz marie antoinette på folkoperan.

tacka vet jag puccini och verdi i old shool style.

bara en invändning: operans stolar är allt annat än bekväma, särskilt på tredje raden, där måste man nog vara hobbit för att sitta bekvämt.

 
At 11/08/2006 01:36:00 em, Anonymous Anonym said...

Om du har något du vill säga så tycker jag att du kan ringa mig, David. Eller skicka ett brev som vanliga människor.

Det här är till och med under din nivå.

Ta bort hela inlägget när du läst detta!

 
At 11/08/2006 02:17:00 em, Blogger Isobel Hadley-Kamptz said...

Så vansinnigt spännande, Mira Bartov (eller någon annan som kallar sig Mira) tycker att exet Donnie är dum (och kallar honom David). Det kan jag förstå, 3/10 är ett jävligt lågt betyg.

Trots, eller möjligen på grund av, den moderna touchen är emellertid Folkoperans Rigoletto vansinnigt bra. Kerstin Avemo sjunger som alltid som en ängel, Fredrik Zetterström hade jag inte hört tidigare men han var, trots lite förkylning den kvällen jag gick, mäktig. Tenoren/greven är en wuss, men det är ju ett vanligt tenor-problem.

Förresten tror jag också att själva uppsättningen bidrar till att det är så bra, särskilt slutet där man slipper bisarrt krystade versioner där Gilda liggandes död i en säck och sånt.

 
At 11/08/2006 02:18:00 em, Blogger D.D. said...

Ho, snabb feedback där må jag säga. Har anonymiserat lite nu.

 
At 11/08/2006 02:21:00 em, Anonymous Anonym said...

kinky afro, where the drama unfolds.

 
At 11/08/2006 02:22:00 em, Anonymous Anonym said...

snabb kommunikation, gotta luv it, detta gjorde min dag!

 
At 11/08/2006 02:26:00 em, Anonymous Anonym said...

Skadan är redan skedd. Ta bort hela inlägget så är du vänlig. Det är ju inte så att jag i P1-intervjuer orerar om hur min dåvarande dejt, numera rolighetsminister på Nöjesguiden (en försenad tonårsrevolt?) inte kunde ha sex med sin attraktiva flickvän?

Hur gammal är du förresten? Det måste vara synnerligen tillfredställande för Patrik Forshage att han äntligen fått en pappa på redaktionen!

 
At 11/08/2006 02:30:00 em, Anonymous Anonym said...

Vad glädjande att Expressens freak-alibi Isobel kan plussa på oinspirerade adjektiv från Rigolettos program. Den analysen får då verkligen vattenpölar att framstå som swimmingpoolar.

 
At 11/08/2006 02:31:00 em, Blogger D.D. said...

Vad fan, det är ju ni som envisas med att skriva ut namn hela tiden. Dra bort kommentarerna då. Jag skriver om byxlös opera om det behagar mig.

Men det var roligt att Patrik Forshage äntligen kom in i diskussionen.

 
At 11/08/2006 02:43:00 em, Blogger Isobel Hadley-Kamptz said...

"Freak-alibi". Det är lätt ett av de roligaste epitet jag någonsin fått kastat efter mig! (fast jag fattar inte riktigt om det är jag som är freaket och resten av tidningen som är sund och frisk eller tvärtom. Jag skulle förstås föredra den förra versionen.) Om det verkligen är Mira Bartov som är här och pratar är det ju fantastiskt.

 
At 11/08/2006 02:47:00 em, Blogger Slampskata said...

det här var det roligaste någonsin, förutsatt att det är sant: en hade kunnat fabricera detta lätt. dags att kolla IP-adresser?

 
At 11/08/2006 02:50:00 em, Blogger Isobel Hadley-Kamptz said...

Om det bara inte hade tagit så lång tid för honom att kolla Ip-nummer hade vi ju kunnat be den där Friman om en tjänst. Har du fortfarande kontakt med honom, Donnie?

 
At 11/08/2006 02:52:00 em, Blogger D.D. said...

Nämn inte Friman, han hemsöker mig om nätterna.

 
At 11/08/2006 02:52:00 em, Blogger Isobel Hadley-Kamptz said...

Fast en grej fattar jag inte - är det objektivt fastslaget att det är lika pinsamt att ogilla Luther Vandross som att vara impotent?

 
At 11/08/2006 02:54:00 em, Blogger D.D. said...

Det borde vara värre att inte gilla Luther.

 
At 11/08/2006 03:01:00 em, Blogger Slampskata said...

men herregud, sex är inte det samma som penetrativt samlag! har ni inte lärt er NÅGONTING av Katerine Janouch et al? sex är smek och kyssar, att mysa, att prata!

 
At 11/08/2006 03:15:00 em, Blogger Isobel Hadley-Kamptz said...

Plus att de spelade fyrhändigt piano ihop. Räknar Janouch det också som sex?

 
At 11/08/2006 03:29:00 em, Blogger Bolivar said...

oh herregud. Den här tråden har gjort min eftermiddag. Jag ser framför mig hur Donnie sitter och leker med handgranaten i tron att den är en leksak och så POFF! exploderar den rakt i synen.

Det fyrhändiga pianot är det enda jag klandrar dig för Donnie.

Nästan lite väl hänsynslöst av den uppenbart rosenrasande Mira att lägga ut stackars Donnies namn. Han har ju faktiskt haft varenda supporterklack söder om Sundsvall efter sig. Det slår till och med en kaffebrusig Leif Zern ska Mira veta.

 
At 11/08/2006 03:46:00 em, Blogger Slampskata said...

klart han gör ett skilsmässoalbum med rader som "you can take your Usher CDs, I will take my Luther with me".

K-Fed alltså, inte Donnie.

 
At 11/08/2006 05:15:00 em, Anonymous Anonym said...

Det fullkomligt osar gammal hederlig grosshandlarkultursyn om fröken Miras inlägg. Blev Donnie dumpad för Hakelius?

 
At 11/08/2006 06:05:00 em, Anonymous Anonym said...

nu vill vi veta mer! hade sir mix -a-lot uppskattat operakvinnan?

 
At 11/08/2006 07:42:00 em, Blogger dan s. said...

Här har vi verkligt stoff för en opera.

 
At 11/08/2006 09:00:00 em, Anonymous Anonym said...

hur länge har du spelat piano? kan du inte spela in nåt stycke och lägga upp för streaming här? skulle vara perfekt nu på kultursöndag!

 
At 11/08/2006 09:34:00 em, Anonymous Anonym said...

Nä, det är för bra för att vara sant, precis som djuptnerihalsen-bloggen. Miras inlägg skrevs nog av nån annan, men vi trogna läsare är tacksamma för en dramatisk eftermiddag.

 
At 11/08/2006 09:43:00 em, Anonymous Anonym said...

whut.. skriver donnie i nöjesguiden? vardå?

 
At 11/08/2006 10:43:00 em, Anonymous Anonym said...

Fy på dig David!

 
At 11/09/2006 02:26:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag tyckte Dead Man Walking var 9/10. Förlåt.

 
At 11/09/2006 07:16:00 em, Anonymous Anonym said...

Det var ett viktigt inslag i min tillvaro, jag har varit borta fran Sverige for lange!! Det ar ju inte alls stendott som man kan tro.

Snackekvart

 
At 11/09/2006 08:02:00 em, Anonymous Anonym said...

Är allt snask bortraderat eller är detta veckans mest överskattade bloggdiskussion?

 
At 11/12/2006 07:39:00 fm, Anonymous Anonym said...

Denna (såp)opera har nu nått Flashback: http://www.flashback.info/showthread.php?t=399056

 
At 11/14/2006 11:16:00 em, Anonymous Anonym said...

Alltså, de inläggen av "Mira" är lite suspekta.... om klockslagen stämmer med Stockholmsk normaltid så är jag personligen vittne till att hon inte satt vid datorn. Vi hade repetition då.

 
At 11/20/2006 08:16:00 em, Anonymous Anonym said...

Miras inlägg är äkta. Det kan jag bekräfta.

 
At 11/20/2006 10:22:00 em, Anonymous Anonym said...

Du borde kolla in Jerry Springer The Opera. Fantastisk.

 

Skicka en kommentar

<< Home