<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9990934\x26blogName\x3dKinky+afro\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kinky-afro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kinky-afro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3285602111113824810', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

2006-10-26

Fem artiklar jag aldrig mer vill läsa

Genomgång av whiskyns historia, där det bland annat berättas att ordet whisky kommer från det gaeliska ”uisge” som betyder ”livets vatten”.


En vandring genom det litterära Stockholm, med bokcitat och foton på portar bakom vilka Strindberg bott.


Resereportage från New York, fokuserat på kvarteren kring Times Square och där uttryck som ”smältdegel” och ”puls” förekommer.


Har du rätt lön?-artikel där man får lära sig att förhandla med chefen, resonera sakligt och framhålla sina goda sidor.


Porträtt av Lasse Åberg i avslappnad hemmiljö där han sitter någonstans på Gotland, målar akvareller och delar med sig av sina funderingar om livet.




.

41 Comments:

At 10/26/2006 01:02:00 em, Anonymous Anonym said...

Word! Jag vet inte hur många gånger jag läst de där artiklarna och jag hatar dom. Så tjaaatigt!

 
At 10/26/2006 01:03:00 em, Anonymous Anonym said...

Men du längtar efter självutlämnande artikelar där Carolina Gynning generöst delar med sig av sina erfarenheter som eskortdam, sina koksfestivaler i Paris och gruppsexäventyr?

 
At 10/26/2006 01:05:00 em, Anonymous Anonym said...

Om jag även slipper artiklar om hur få bra ord det finns på det kvinnliga könsorganet och att fitta egentligen är ett jättegammalt och jättefint ord som betyder liten tjärn så är jag förfärligt nöjd.

 
At 10/26/2006 01:08:00 em, Blogger D.D. said...

Var det inte "våt ängsmark"? Den grejen brukar för övrigt kompletteras med konstaterandet att det är "konstigt att fitta används som skällsord när det är det finaste som finns".

 
At 10/26/2006 01:11:00 em, Anonymous Anonym said...

du kunde nästan lika gärna ha lovat att aldrig mer läsa tidningen Kupé, de har de där artiklarna minst en gång om året.

 
At 10/26/2006 01:16:00 em, Anonymous Anonym said...

Hahaha!

Men vad tror du om rese-/matrepet från Toscana med vackra landskapsbilder varvat med bilder på auberginer, tomater och olivolja med mäktigt kort skärpedjup.

Rätt åt redaktörerna för helgbilagorna att vada i så mycket skit.

 
At 10/26/2006 01:26:00 em, Anonymous Anonym said...

Alla artiklar om Persbrandt eller Flinck, oavsett vinkel. Det blir ett par tusen artiklar som jag aldrig mer vill läsa.

 
At 10/26/2006 01:34:00 em, Anonymous Anonym said...

Jan Myrdal har gjort den optimala definitionen:
"Fitta är ett sedan århundraden belagt svenskt ord för det kvinnliga könsorganet (jämför tyskan Vut, Vot). Det kan i språket begagnas på olika nivåer. Från kärleksfullt (vilken heterosexuell man har inte någon gång förälskat sagt: Din fitta är så vacker!) över allmänt förnedrande (som hundsvott var det under medeltiden några århundraden fram en grov och straffbelagd
förolämpning) till det nu gängse kvinnoförnedrande rop som kan höras på var skolgård: Fitta!"

 
At 10/26/2006 01:43:00 em, Blogger Slampskata said...

det sjuka är att jag sagt just så, "din fitta är så vacker". fast på franska då.

 
At 10/26/2006 01:50:00 em, Anonymous Anonym said...

jag vill aldrig mer läsa om bostadssituationen i sthlm eller 'vadhardupådej'-enkäter med folk i helt vanliga cheap mondays

 
At 10/26/2006 02:13:00 em, Anonymous Anonym said...

Fittor kan säkert vara vackra, tycker mer de har ett praktisk användningsområde. Bara jag slipper se fler utställningar med kvinnliga könsorgan i lera och smådjurspäls för att visa "den vackra olikheten" är jag också nöjd.

 
At 10/26/2006 02:18:00 em, Blogger Charlotte W said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 10/26/2006 02:27:00 em, Blogger D.D. said...

Ja, närbilden på aubergine på vit tallrik med kort skärpedjup har man onekligen sett ett par gånger.

Man kanske borde köra en matporr-special här nån gång, fast inte de vanliga blanklackade rätterna utan mer i stil med "potatis med stor knöl" osv.

 
At 10/26/2006 02:28:00 em, Anonymous Anonym said...

Lasse Åberg den jäveln. Vadfan har han presterat egentligen, förutom skitfilmer för medelbegåvade utan humor, Musse Pigg-pastischer och rent värdelös formgivning? Hur han har blivit ett så hyllat nationalhelgon övergår mitt förstånd.

 
At 10/26/2006 02:51:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag måste bara få protestera mot att mina inlägg handlar om mäns attityder mot fittor. De handlar uteslutande om somliga kvinnors attityder och hyllningsförsök till desamma. Män kan vara skyldiga till mycket, men rätt ska vara rätt.

 
At 10/26/2006 04:31:00 em, Anonymous Anonym said...

Artiklar på temat "Har du rätt lön?" brukar dessutom åtföljas av hopplösa diagram där det är omöjligt att dra några som helst slutsatser om sin lön. T.ex buntar artikelmakaren gärna ihop "ekonomer", "jurister" eller "ingenjörer" och anger att dessa har en snittlön på, låt säga, 27.500 riksdaler. Detta säger ju inte ett dyft, då det innefattar allt från assistenter till personer som jobbat 30 bast och är mellanchefer.
Validitet är uppenbarligen inget för journalister..

 
At 10/26/2006 04:53:00 em, Blogger Charlotte W said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 10/26/2006 05:09:00 em, Anonymous Anonym said...

Resereportage från Kuba med bilder på rostiga bilar och äldre svarta män i vita skjortor. Öäärk..



Ps. Vad är det med den där charlotte-människan egentligen?

 
At 10/26/2006 06:12:00 em, Blogger Isobel Hadley-Kamptz said...

Jag har faktiskt fått höra exakt det en gång! Dock varken av Jan Myrdal eller Maxim. Ej heller på franska.

Själv vill jag aldrig mer läsa ett januarireportage om långfärdsskridskor med stockholmsisar i motljus eller om tango om det innehåller orden vemod och passion.

 
At 10/26/2006 07:48:00 em, Blogger dan s. said...

Jag vill inte läsa en artikel till om den nya medborgarjournalistiken med en bild på den där s-bloggaren som avslöjade Chilô-Stegös tobleroneköp.

 
At 10/26/2006 09:52:00 em, Anonymous Anonym said...

Svarsinlägg ser lite märkliga ut när det man responderar på inte längre finns kvar. Lite som att diskutera med sig själv. Fast det är ju inte alltför illa.

 
At 10/26/2006 10:00:00 em, Anonymous Anonym said...

F ö skulle jag gärna vilja veta hur nämnda mening lyder på franska. Det skulle öka mitt franska ordförråd alldeles oerhört och dessutom snyggt komplettera de användbara fraser jag kan på andra språk. Jag väntar t ex med spänning på det tillfälle när jag kommer kunna inflika "Jag har köpt en bricka av mässing och två små kameler av läder till min bror" under en arabisk konversation. Plötsligt händer det.

 
At 10/26/2006 10:08:00 em, Blogger D.D. said...

Min favoritfras på arabiska är "Dina skors son!", vilket inte bara är en märklig syftning utan också mycket förolämpande.Sägs det.

 
At 10/26/2006 10:23:00 em, Anonymous Anonym said...

Lite som min polska då. Alla meningar jag kan är antingen religiösa eller djupt kränkande. Oftast både och. Lysande.

 
At 10/27/2006 09:24:00 fm, Blogger Slampskata said...

"ta chatte est si belle!", säger man och tar in den mustiga doften med ett "mmmm!".

 
At 10/27/2006 01:15:00 em, Blogger Bolivar said...

Jag skulle verkligen uppskatta om krönikörer på weekend-semester i sydeuropa kunde ge fan i att skriva hem om hur avslappnat det är "utomlands", hur ängsliga vi svenskar är och att kärleken tas på större allvar i varma länder. Överhuvudtaget verkar det vara jävligt svårt att som framförallt kvinnlig åsiktsmaskin resa söder om Munchen utan att hänge sig åt avancerad exotism.

 
At 10/27/2006 01:16:00 em, Anonymous Anonym said...

"... och tar in den mustiga doften med ett "mmmm!" --> oerhört burleskt.

 
At 10/27/2006 04:26:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag vill aldrig mer läsa inredningsartiklar om en optionsmäklare och hans unga fru som blev förälskade i en strandtomt och kärleksfullt renoverade villan som råkade ligga där. Det gamla träskåpet är ett containerfynd.

 
At 10/27/2006 04:54:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag har kunnat säga " det här är en skitfilm, vi kollar på dodgeball istället" på arabiska, men tyvärr glömt det nu.

 
At 10/27/2006 05:43:00 em, Anonymous Anonym said...

Ja det imponerar ju knappast på någon. Du kunde en meningslös fras, men nu har du dessutom glömt bort den.

 
At 10/28/2006 01:07:00 fm, Blogger Anonym said...

Kvinnor i alla åldrar som är nöjda med sina kroppar och ska visa upp dessa i all sin prakt i amelia. Eller "så får du omkull pumorna" i Slitz med obegripliga och i de flesta fall värdelösa tips a la Neil Strauss. Eller vilken jävla skitintervju som helst med "kvinnornas" Mads Mikkelsen som tydligen är i ropet nu och tydligen också väldigt sexig. Intervjuer med Madonna som aldrig haft något att säga som kan intressera folk äldre än tolv år. Och inte en bild till på "partypinglan" Lindsay Lohan(med felstavat namn) i stylad outfit. Kräks.

 
At 10/28/2006 04:58:00 fm, Anonymous Anonym said...

Jag tycker det är dags att någon på våra tabloider förklarar på vilket sätt Steve Irwin (och allt krängel kring hans död) är hot news i Sverige - kändis var han i USA och England, visst, men hur många här kände till killen? Med tiotusen artiklar med rubriker som "Steve Irwin HÅNADES I SOUTH PARK - Australien i CHOCK!" (igår) har tidiningarna visat att de inte längre orkar värdera nyheter innan de slänger in dem i svart, rött och vitt på papper...

En förkalring är möjligen att många som vrider ur tidningspapper och webb dagligen har jobbat elle pluggat i USA och dä blir "megasuperstar, hot news" automatiskt lika med "superkänd i TV i USA för ett par år sedan". Men har inte redaktörerna mer omdöme?

/Magnus

 
At 10/28/2006 01:01:00 em, Anonymous Anonym said...

Elaka krönikor och artiklar av Skuggor som hånar, förnedrar och hänger ut allt och alla som inte passar in i den egna normopatiska och narcissistiska världsbilden.
Popkulturella betraktelser av sprungna ur ett skitnödigt behov att tillhöra tuffa gänget på medieskolgården.
Alla stories av typen sentida kvällstidningshuvudstories överuvudtaget.

 
At 10/28/2006 03:28:00 em, Anonymous Anonym said...

jag vill aldrig mer se ordet 'lågmäld' i dn kultur

 
At 10/28/2006 03:52:00 em, Blogger Unknown said...

humla, "Bara jag slipper se fler utställningar med kvinnliga könsorgan i lera och smådjurspäls för att visa 'den vackra olikheten' är jag också nöjd."

Fler utställningar? =D Hur många har du gått på egentligen? Jag har aldrig varit på en enda, tror att det ganska lätt kan undvikas om man vill.

Gillar du whisky förresten?

 
At 10/28/2006 07:53:00 em, Blogger Jesper said...

isobel, jag har aldrig fått höra den där repliken!

Inte sagt den heller, om jag minns rätt.

 
At 10/29/2006 12:54:00 fm, Anonymous Anonym said...

"Jag kan döda med min fitta"

-kanonreplik ur 80-talistiska discotrash/UFO-filmen "Liquid Sky". Fast den borde ha uttalat på ett mera bitande och triumfalt sätt...

 
At 10/29/2006 05:37:00 em, Blogger Anonym said...

Jag hade ingen aning om vem Steve Irwin var innan han dog. Och då har jag ändå jobbat på kvällsis. Men hatar amerikanska/australiensiska Crocodile Dundee-typer som retar djur för att det ska bli "bra tv". Tacka vet jag Arne Weise och Mitt i naturen-lunk.

 
At 10/29/2006 09:24:00 em, Blogger Olle Lidbom said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 10/30/2006 10:44:00 fm, Anonymous Anonym said...

Jag vill aldrig mer läsa en artikel om "nya" Telefonplan med ljusutställnigar, konstfack och restaurang Landet.

 
At 10/31/2006 05:23:00 em, Anonymous Anonym said...

!: Jag har nog i ärlighetens namn faktiskt bara sett en utställning, men på ett tidigare knäck jag hade körde de kurser i hur man gör dessa konstunderliv och jag fick en OD för livet bara av att höra om kursen. Därför var det väl även svårt att undvika att exponeras för det.

Ja jag gillar whisky. Gör du?

 

Skicka en kommentar

<< Home