Dudes och dudetter, K-Fed är här
Det satt långt inne, men nu är det här. Albumet från K-Fed, Kevin Federline, Britneys make och USA:s mest hatade man. Det där om USA:s mest hatade är inte något jag hittat på, det räcker att surfa runt på olika diskussionsforum för att inse att det förmodligen stämmer fint.
K-Fed har hamnat i en position där ingen längre lyssnar på vad han har att säga eller bryr sig om vad han gör. Folk är nämligen alldeles för upptagna med att hitta på roliga K-Fed-vitsar, som till exempel att säga vad de hellre skulle göra än att höra på hans skiva: ”jag skulle hellre köra handen i en mixer”, ”jag skulle hellre hälla svavelsyra i örat”, och så vidare. Han har till och med blivit grundligt dissad av amerikanske nyhetsmannen Anderson Cooper, som annars är mest känd för att gråta över offer i New Orleans. Det noggrant inlärda K-Fed-hatet finns inte heller bara i USA, det har också importerats till Sverige. Läs till exempel vad den här Slitz-mannen Rasmus Karlsson har att säga:
”Kevin, som innan han blev upplockad av Britney Spears var en gräsrökande nolla som sprang omkring och lekte svart i pösiga hiphop-kläder – tar nu hjälp av frun för att få upp försäljningen av sin apkassa debutalbum Playing With Fire.
[...]
I morgon ska han uppträda på Jay Leno, ett framträdande Britney förmodligen köpt åt honom. Vi på slitz.se lider med Jay Leno och alla som tyvärr tvingas höra skiten i morgon natt.”
Rasmus hade förmodligen inte hört skivan när han skrev det där, men med K-Feddy gäller nu inte vanliga mediala förhållningsregler. Det var antagligen också därför Per Bjurman, en man som inte är känd för sina kunskaper om bailefunk, fick recensera bailefunksingeln ”Popozao” i Aftonbladet och inte oväntat kom fram till att den var skit. I samma anda var Guardians omdöme: ”It was called PopoZao (meaning ’Nice Ass’), was sung largely in Portuguese and was described by one website as being ’barely coherent mumbling over the demo key on a Casio keyboard.’ Which was pretty fair.” Pretty fair, visst, men också en saklig beskrivning av genren bailefunk.
Men till saken. Albumet. Har den här historien ett så satans lyckligt slut att alla i själva verket har fel, att det här är ett mästerverk som folk kommer att omvärdera om tio år?
Tyvärr inte, men det är faktiskt inte K-Feds fel. Han rappar rätt hyfsat även om en och annan mental bild är lite obekväm (som ”I’m comin’ out like Janet’s titty at the Superbowl” i titellåten). Problemet är de anonyma beatsen, som varken är 00-tal eller 90-tal, varken syd, öst eller väst utan bara någon slags generisk karaokebakgrund garnerad med lite Dre-pianoklink när det ska vara extra ödesmättat.
Jag som trodde Disco D:s magiska fingrar åtminstone skulle se till att Feddy fick en modern och tidsenlig bas att stå på, snarare än låtar som förmodligen skulle ha ratats av Silkk the Shocker. Kanske ångrade sig Disco i sista stund och kom fram till att det vore dumt att slösa bra beats på en artist som ändå mest lär sälja på något slags freakfaktor, kanske överlät han grovjobbet på den här okände Notes-killen som också får produktionscredit. Synd hur som helst.
K-Fed: ”Playing with fire”
Vi får väl sätta vårt hopp till den svåra andra skivan i stället. Kinky Afro står i alla fall bakom dig, Kev.
28 Comments:
"Pretty fair, visst, men också en saklig beskrivning av genren bailefunk."
Som på 80-talet (och faktiskt fortfarande i början av 90-talet) då det inte var ovanligt att elektronisk musik i olika varianter kunde sågas i recensioner med hänvisning till att musiken var elektronisk. Ungefär som att såga Simpsons för att det är tecknat.
jag hade hoppats på fler låtar i stil med popozao. nu fick den ju inte ens vara med på skivan.
Åh, jag tänker bara på Silkk the Shocker, som jag tycker förtjänade ett bättre öde. Lite bättre i alla fall. Han hade sina stunder, någon låt på mediokra Snoop-skivan Top Dogg lyckas han förgylla vill jag minnas.
Jag håller nog C-Murder som lite vassare.
jao just det
http://www.nojesguiden.se/musik/article.asp?aID=12204&txt=kevin%20federline
/emil
dags att ansikta sanningen: Disco D har inte gjort ett vettigt handtag utöver sina mixskivor. varför kan han inte vara ghetto techens översterabbi, varför måste han göra såsig Thug Daddy-skit och sånt?
Disco var intervjuad hos Nileskär igår, berättade bland annat att han är manodepressiv och har försökt ta livet av sig två gånger medelst hängning sittande på en stol och dränkning i ett badkar. Mats hakade raskt på, "Disco D lever på gränsen" etc.
Då var det roligare med Assault, vars röst lät som om han redan var halvdöd.
Ghetto tech = gotho tech.
bite me don't byte me.
du vet vad jag snackar på!
Ah, Silkk... Nu blev jag nostalgisk.
Förövrigt är C-Murder klart vassare, och hans nedrökta via-fängelsets-telefonlina-låtar är något av det bästa som hänt hiphoppen sen Nas fick en nytändning.
Fact: modern musik är inte lika bra sen Pimp C muckade från kåken.
alla snackar så jävla mycket skit! jag har inte hört den här skivan men jag älskar den, gjorde detsamma med paris hiltonplattan!
jag har en platta med c-murder. någon som vill köpa? jag bjuder på frakten.
Artistnamnet K-fed går inte heller av för hackor. Vad får han allt ifrån liksom?
jag läste på wikipedia att både c-murder och silkk the shocker är bröder med master p. är det verkligen sant? dessutom googlade jag på lil' romeo och såg att han slutat kalla sig lil', den lille bögen. skandal!"!!!
De enda No Limit-artisten man saknar på rak arm är väl Mystikal, som borde bli släppt från kåken cirka 2010. Skicka honom ett vykort så länge vetja,
"Mystikal is currently incarcerated at Louisiana's Elayn Hunt Correctional Center, which is located just outside of Baton Rouge, Louisiana. His assigned prison number is 00469659."
Mystikal??? Shake ya Ass? Som hade en hit tillsamans med Nivea (hon hette faktiskt så)? Är det verkligen så att vi saknar honom?
jag ska skriva till Mystikal, som fan. han var så hot right now.
mystikal våldtog väl sin frisör? han kan starta en grupp med shyne och mysonne där inne.
Mystikal var bra, det tycker jag fortfarande.
Mystikal var ju tillsammans med Nelly den drivande kraften bakom jangradvallsk dirty south åren 2000-2002.
Juvenile också, och isvatten.
Problemet med Mystikal är väl att man så snabbt tröttnar på hans skrik. Funkar i en låt eller två, sen blir det segt, precis som lil' Jon.
Kom ihåg att någon utav medlemmarna i Hardcore Superstar var med i tryck till på Z, någon gång tidigt -00 tal. Man frågade honom vad han gillade för musik och då svarade han typ gammal punk och glam och sånt. Han gillade inte hip hop och verkade ha dålig koll på den genren. Men han gillade vissa låtar i alla fall, sa han, bla Busta Rhymes, framför allt hans senaste, sen så började han nynna på Shake ya Ass.
Min poäng: Var inte Mystikal lite för mainstream och trallvänlig?
Jag ska också våldföra mig på min frisör, det är fan i mig hennes fel att jag börjar få vikar.
Sen för att återgå till K-Fed, han jobbar i sån uppförsbacke men verkar i grund och botten ha rätt så goda intentioner när det gäller musiken. Sen så är han ju white trash, precis som man vill att en vit hip hop artist ska vara. Svårt att ogilla honom.
Visst höll Mysonne på med att råna taxichaufförer på staten Island? Annars var Mystikal helt ok men känns helt fel när att han måste våldföra sig på sin frisör, när han hade som mest medgång dessutom. P#ssy borde komma lätt för honom. ja menar, han ser ju inte ut som Krondon direkt...
du Donnie.
är det inte dags att du gör ett knäck om alla jävla rockers och lindy hops och skit?nu har det gått så långt att Sivletto ordnar bilmekarkurser åt packet på Debaser.
ingen ände på mörkret.
Mystikal har väl aldrig varit särskilt mainstream? Tycker man det så har man hört en, möjligtvis två, singlar. Snubben hade flyt och bolaget valde att pusha lite helt enkelt.
Skicka en kommentar
<< Home