<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9990934\x26blogName\x3dKinky+afro\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kinky-afro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kinky-afro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3285602111113824810', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

2006-10-24

Nytt krönikeverktyg: Hakeliusalizern (beta)

Krönikor ska inte behöva ta flera dagar att skriva. Jag håller för närvarande på att utveckla ett verktyg som snabbar upp produktionsprocessen radikalt. Man stoppar in tidsenliga, i bästa fall dagsaktuella, substantiv på några ställen i matriserna och sedan ska det bara vara att fakturera. Här är några exempel jag slumpat fram ur databasen:


Sossar är mentalt störda

Jag fyllde år/hade bjudning/firade bröllopsdag nyligen. Folk kom med presenter. Bland presenterna fanns böcker/dvd/teaterbiljetter. Inträdesbiljetter till riktig konst, godkänd av kultureliten. Jag tackade och tog emot.

Veckan därefter var jag förkyld, smittad av skolbarnen, och bestämde mig för att läsa de där böckerna/se de där filmerna. Det var spännande. Alla handlade om incest, könsstympning och analsex. Någon hade tydligen bestämt att dessa ämnen är viktigare än allt annat just nu och ingen vågade säga emot eftersom kulturprogrammen i Stats-TV hade förklarat att det var viktigt. Att det var svårt och fint.

Men vi som inte stympar våra barn och bara orkar med missionären, vem skriver/gör filmer för oss? Vi får tydligen hålla till godo med Elsa Beskow/skamlöst underhållande skräp från Hollywood.

/Byline


Det är synd om oss i tweed

Är alla forskare/professorer dumma i huvudet?

Ni får ursäkta min rättframma fråga, men man undrar ju ibland. Härom veckan läste jag en artikel i DN/SvD där en forskare/professor i något ämne som kallas sociologi/etnologi/teatervetenskap förklarade att det är synd om fattiga/kvinnor/muslimer/humanister/cp-skadade. Varför? Jo, därför att de diskrimineras av den vite mannen. Den store satan. Yep, det är du och jag.

Jag medger gärna att jag är ganska primitiv. När någon knuffas i en kö/tränger sig i bilkön/stänger systembolaget innan jag hunnit handla tänker jag att jag vill spöa personen i fråga. Det gör säkert du också.

Men gör vi det? Spöar vi folk? Nej. Till skillnad från professorna/forskarna på Statshögskolorna kan de flesta av oss förstå att andra kan bli ledsna av oöverlagda påhopp.

Och dessutom är jag rädd om min kavaj – det är trots allt Harris tweed.

/Byline


Du är det fulaste som finns

Det finns folk som är gifta och har barn. Förstår om ni blir chockade av detta påstående, men så är det faktiskt. Jag känner flera stycken.

De där familjerna är emellertid inte så enkla och harmoniska som de ser ut. Fråga bara genierna i kultureliten/på Statsuniversiteten/i Lund så får du höra. De kommer att berätta saker om familjerna som får dina öron att krulla sig.

Till att börja med är de kapitalismens hantlangare, eftersom föräldrarna har fräckheten att köpa blöjor till sina barn. Kanske till och med engångsblöjor. Och så är de heteronormativa. Det betyder att mamma och pappa ligger med varandra och är mycket fult. Som lök på laxen är familjerna ofta (medelklass). Jag skriver ordet inom parentes för säkerhets skull, eftersom det är det fulaste som finns.

Kanske kunde vi bilda en underjordisk rörelse/ett medborgargarde, med hemliga knackningar och handskakningar?

/Byline

UPPDATERING: Populärkultursjunkien gjorde i juni en Bjurmanizer. Fortsätter vi i den här takten kan krönikerandet vara helt automatiserat snabbare än någon anat. Bra.

20 Comments:

At 10/24/2006 11:49:00 fm, Blogger Slampskata said...

cuz you're simply the best, better than all the rest, better than anyone, any blogg I've ever read

 
At 10/24/2006 11:49:00 fm, Blogger CHIC-HANDSOME said...

life just good

 
At 10/24/2006 12:20:00 em, Anonymous Anonym said...

Hakelius sade i morgonsoffan på TV4 nyligen att han inte gillar konst tillverkad efter 1890. Fräckt! Skönt att höra någon säga vad alla egentligen tycker och inte är sådär lagom, utan vågar sticka ut hakan och vara mer normal.

 
At 10/24/2006 12:24:00 em, Anonymous Anonym said...

Och en lång haka är det också.

 
At 10/24/2006 12:36:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag gillar egentligen Hacke men det här sätter fingret på problemet; det finns bara så många sätt att variera ett i grunden ganska begränsat koncept, vilken medfär att han upprepar sig till och med mer än KinkyAfrobloggen.

 
At 10/24/2006 01:28:00 em, Blogger Charlotte W said...

Ja jävlar.

 
At 10/24/2006 01:57:00 em, Anonymous Anonym said...

Och då ska vi inte glömma att JH blivit, åtminstone, kemiskt kastrerad av fd statskvällsisen AB. Tacka vet jag de grejer han skrev på Finanstidningen.

 
At 10/24/2006 02:03:00 em, Anonymous Anonym said...

Alla män som stylar sitt ansiktshår på det viset som Hakelius gör har en liten störning. Jo, det är faktiskt sant.
En gång såg jag honon ätandes lunch i Hötorgshallen i Ståkkålm. Hans polisong låg som en våt snigel på kinden och han var klädd i idel bjärta kulörer. "Se på mig", skrek hela hans uppsyn men han såg lite ledsen ut eftersom det bara var turisterna som tittade.

 
At 10/24/2006 05:03:00 em, Blogger Unknown said...

=D =D =D

 
At 10/24/2006 05:36:00 em, Blogger Lortsverige said...

1890 är, som vi alla vet, en alltfvör modern gräns.

Jag fvöstår fvör övrigt inte hans fjäskande för engelsmännen, detta folk som vi, på den gamla tiden, hade så roligt med. Jag menar alltså då vi plundrade deras kloster och idkade sekulariserat umgänge med deras kvinnor och barn som om vi icke gjort annat.

 
At 10/24/2006 10:52:00 em, Blogger Niklas said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 10/24/2006 10:57:00 em, Blogger Niklas said...

Briljant. Fullkomligt briljant.

 
At 10/25/2006 12:23:00 fm, Anonymous Anonym said...

Förut försökte Hakelius sig på en försiktig Morrissey-quiff, men nuförtiden har han gått över till att enbart vara flintskallig.

 
At 10/25/2006 08:59:00 fm, Anonymous Anonym said...

ler och skrattar!

 
At 10/25/2006 11:43:00 fm, Anonymous Anonym said...

när kommer ronnie sandahlalizern?

 
At 10/25/2006 06:09:00 em, Anonymous Anonym said...

Om Hakelius i morgonsoffan säger att han inte gillar konst tillverkad efter 1890 så tror jag han har sett på The West Wing (Vita Huset), där presidenten säger att all musik efter 1860 suger.

 
At 10/25/2006 10:00:00 em, Anonymous Anonym said...

Mitt liv som populärkultursjunkie skrev också om det här fast hon hade en bjurmanarizer, kolla:

http://www.crusoe.se/blogg/?p=935

fast din är mer utvecklad förstås.

 
At 10/29/2006 08:24:00 em, Anonymous Anonym said...

Inga problem att mitera Natalias tillskruvade metaforik och uppskruvade tonläge heller.

 
At 11/10/2006 07:25:00 em, Anonymous Anonym said...

hahahaa helvete! va bra du är

 
At 11/16/2006 07:25:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag gillar Hakeliuz, men ditt inlägg är välfunnet. Hakeliuz krönikor följer ett koncept - på gott och ont. Han sticker i alla fall ut bland aftonbladets tama kolumnister.

Angående hans uttalande om konsten tycker jag att det är sympatiskt. Tyvärr missar han en hel del skön symbolism.

 

Skicka en kommentar

<< Home