<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9990934\x26blogName\x3dKinky+afro\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kinky-afro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kinky-afro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3285602111113824810', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

2006-08-02

Motormännen är våra cowboys

Jag såg inte Aktuellt i måndags eftersom jag satt med ryggen mot skärmen, men jag hörde det.

Programmet handlade en hel del om biltullarna och man hade släppt in en Motorman i studion för den efterföljande diskussionen. Motormannen hade tydligen gått snabbkursen media för dummies och valt ut ett, som han tyckte, slagkraftigt soundbite som han återkom till gång på gång: ”biltullar är som att sätta plåster på ett benbrott”.

Inga argument för tullarna kunde blidka Motormannen, eftersom bilen enligt hans definition är det viktigaste sociala utjämningsinstrument som finns. Bensinskatter, tullar, strejker i sydkoreanska fabriker – allt det där slår direkt mot fattiga ensamstående Anna-Stina som bor i inre Lappland och lever på barkbröd. Tar man ifrån henne bilen är det som att sticka en dolk i hennes hjärta. Personligen reagerar jag alltid likadant när jag hör en Motorman spinna loss: jag ger fullkomligt fan i om de halta, lytta och barkbrödsätande hjonen i Lappland blir isolerade. Faktum är att det gläder mig. Jag säger: låt dem förgås i sin avkrok, så kan forskarna knacka loss deras fossiler ur nästa inlandsis om 10 000 år.

Men hur kommer det sig då att det finns en organisation som Motormännen, en organisation byggd kring kulten av en specifik teknisk produkt? Det är ju inte som att gräsklipparen har samma status, och jag har aldrig sett till brödrostmännens riksförbund.

Min teori är att bilen i Sverige har fått samma gemensamhetsskapande funktion som pistolen har i USA. Det handlar åtminstone på ytan om någon sorts individuell frihet, en frihet som ifrågasätts av vänstertomtarna, och eftersom staten/regeringen/satan slickar vänstertomtarnas röv är friheten ständigt under hot. Eftersom pistoler är tabu och i princip totalförbjudna i Sverige har alltså bilen fått ta över rollen som the great equalizer i stället. Och i stället för NRA dras vi så med Motormännen – det handlar inte primärt om bilen, utan om en ständig kamp mot överheten där motsvarigheten till terrorhandlingar är organisationens strävan att dränka alla tidningars insändarsidor i rödmosig galla.

14 Comments:

At 8/02/2006 02:34:00 em, Anonymous Anonym said...

men bilberndt i studion kan inte ha varit representativ, han var det värsta jag hört/sett på länge.

 
At 8/02/2006 02:38:00 em, Blogger Slampskata said...

ja, exakt! jävla mongon! det är dom och bil/trafik/motorjournalisterna. fyfan vad jag ska mejja ner deras gravstenar med min soldrivna cykel när oljan väl är slut.

 
At 8/02/2006 03:12:00 em, Anonymous Anonym said...

Och dom ger fan i isolerade lantisar ännu mer än du gör, vad dom än säger, de skiter totalt i alla låginkomsttagare som alltid åker kommunalt. Din jämförelse med pistolen är briljant, men det är något konstigt: bilen är ju ännu större i US än i Sverige. Dom har alltså TVÅ symbolting att klänga fast vid. Vi har ju å andra sidan mobilen, som jag tror (till rätt nyligen åtminstone) var större i Sverige än i de flesta andra länder, där man hellre träffas än ringer eller smsar.

 
At 8/02/2006 04:05:00 em, Anonymous Anonym said...

sedan i måndags kväll 18.30 trafiken ringlat sig fram som en däst ormlängs vägarna i stockholmsområdet. plötsligt duger det att åka genom stan igen, och följden blir att det oftast går snabbare att promenera än att ta buss eller bil. ja, fy för vägtullar.

 
At 8/02/2006 04:28:00 em, Blogger Lagergren said...

Suger? Jag har inte märkt någon som helst skillnad faktiskt. Men å andra sidan jobbar jag åtta timmar om dagen, vilket leder till att jag inte korkar igen centralbron 16.30. 17.30 är det genast lugnt, så även innan trängselskatteförsöket.

 
At 8/02/2006 04:33:00 em, Anonymous Anonym said...

Vid Danvikstull är det kö från arla morgonstund till sen kväll. Blir det rött vid Henriksdal sträcker sig kön bort till Londonviadukten.

 
At 8/02/2006 07:59:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag får lust att dra igång Brödrostmännens riksförbund. Men brödrosten är inte förstås inte särskilt ifrågasatt så jag känner tyvärr inte att jag särskilt övertygande kan säga något Chuckigt om brödrosten och mina kalla, döda händer.

 
At 8/02/2006 11:15:00 em, Anonymous Anonym said...

norrlandsjägarna är dock snäppet värre, som kärringen i "debatt" eller liknande, som argumenterade för "försvar" av jakthundar genom att visa en bild av en hund som lemlästats av en björn. naturligtvis helt immun mot varje påpekande att älgfärs inte heller längre inbjuder till gull i soffan och kasta pinnen.

 
At 8/03/2006 08:35:00 fm, Anonymous Anonym said...

Exactamente!

Dessa puckade Norrlandsjägare och deras ettriga jämthundar! De får väl skaffa hundar som ger fan i att attackera djur som är större än dem själva!

 
At 8/03/2006 09:22:00 fm, Blogger Bolivar said...

Och "plåster på ett benbrott" är väl en märklig oneliner för honom att lägga sig till med om han argumenterar MOT biltullar? Den fullständiga meningen borde väl vara "biltullar är som plåster på ett benbrott, därför föreslår vi ett förbud mot all civil trafik mellan åtta och fyra".

 
At 8/05/2006 04:29:00 em, Anonymous Anonym said...

Det är på ett sätt skönt att i dessa tider av miljömupperi och föraktande av patriarkal heteronormativitet se en organisation som vägrar följa med den strömmen och fortfarande stolt kallar sig MotorMännen.

 
At 8/05/2006 09:37:00 em, Anonymous Anonym said...

ha ha, de lär byta namn snart. Frågan är vad det blir. Motorpersonerna eller Queer Personerna Motorerna?

 
At 8/05/2006 09:39:00 em, Anonymous Anonym said...

fast VD:n är en kvinna

 
At 12/28/2006 06:09:00 em, Anonymous Anonym said...

You have an outstanding good and well structured site. I enjoyed browsing through it
»

 

Skicka en kommentar

<< Home