<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9990934\x26blogName\x3dKinky+afro\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kinky-afro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kinky-afro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3285602111113824810', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

2006-07-24

Trots kulturintresse: jag är en riktig karl

Det började med att någon Kjell lite oväntat skrev något om ”supermanliga dissbloggare” hos Staffan. Jag kände genast igen mig, men det var faktiskt inte i första hand i diss-biten utan i supermanlig-grejen.

Jag har nämligen under den gångna veckan funderat lite över livet. Och kommit fram till att jag kan vara den manligaste person jag vet. Innan någon som har träffat mig i verkligheten hinner klaga på mina lama biceps vill jag bara börja med att definiera manligheten, juli 2006 (och märk väl att jag inte vill mana till något så förlegat som könsrelaterad pajkastning, utan bara helt stillsamt påpeka att par skiljelinjer).

Spotta snus, spela hockey och dricka öl kan kvinnor nuförtiden minst lika bra som män – jag vet, eftersom jag har kvinnliga experter i de där ämnena på min nuvarande arbetsplats. Det är inga könsmarkörer längre.

Unikt manligt beteende, som knappast kan kapas av kvinnor, är däremot att komma hem till en lägenhet, torka sig över hela kroppen med frotté eftersom man svettas så det droppar så fort det är varmare än 22 grader, låsa ytterdörren (stressande om någon skulle komma och ringa på oanmäld, en kränkning är vad det är), lägga sig på parkettgolvet, äta salta korvmackor och dricka Bjørnebryg tills man somnar. Kanske skriver man en sublim jävla haiku precis innan man slocknar, en haiku som man vid uppvaknandet genast ser är kassare än Ronny Olovsson och som dessutom har fel antal stavelser.

Sånt gör inte en kvinna. De är för upptagna med att umgås med vänner, mingla på vernissager, gå i studiecirklar, nätverka, arrangera picknickar, vårda sina sociala nätverk och växa som människor. Sysslor en karl som jag avskyr mer än livet självt.

20 Comments:

At 7/24/2006 12:44:00 em, Blogger Slampskata said...

jag håller faktiskt med, Donnie är manlig så det ryker om han. framförallt är han sin egen man, och sväljer bitterhet som en hel karl.

 
At 7/24/2006 01:43:00 em, Anonymous Anonym said...

Men lille gubben, du kan inte bara ligga på golvet och äta korvmackor. Du kommer att bli tjock.

 
At 7/24/2006 03:06:00 em, Blogger Staffan B said...

Någon som heter - eller påstår sig heta - Häglund i efternamn har tagit avstånd från posten. Låt oss inte ge cred i onödan.

Bjørnebryg, är det nån produktplacering från SVT?

 
At 7/24/2006 03:39:00 em, Blogger D.D. said...

Du menar Bjørnes magasin? Det vore något, ett barnprogram med en full dansk björn som vill slänga ut alla utlänningar.

 
At 7/24/2006 04:37:00 em, Blogger Staffan B said...

... Och dricka sprit till frukost och äta smörgås till frukost lunch och middag och röka hasch i pipa och kroppsmåla och dansa för sig själv och få munchies på chokolademaelk och wienerbrød . Det låter som en riktigt bra idé, den borde vi pitcha. Soundtrack: Gasolin och Røde Mor. Tyvärr.

 
At 7/24/2006 09:22:00 em, Anonymous Anonym said...

och helt plötsligt blev donnie Thomas Pettersson

 
At 7/24/2006 09:31:00 em, Anonymous Anonym said...

Det ligger något i det, men inte så mycket som jag hade velat.

 
At 7/24/2006 11:36:00 em, Anonymous Anonym said...

Den enda sanna kulturyttringen 2006 ar spanska gatufestivaler med Manu Chao-inspirerade revolutionsfunkare och Kenyanska MC:s. Allt annat ar satan, staten Israel och George W Bush!

Livet gar ut pa att i Lutzentat haschdimma gunga i tankt till en upphottad version av Redemption Song. Garna brevid en katolsk apkaft som man med fordel kan smygnypa i sketan.

 
At 7/25/2006 01:09:00 fm, Anonymous Anonym said...

Usch. Jag känner igen oroväckande mycket av det där. Jag låser också dörren (får panik om det oväntat ringer på). Jag käkar korvmackor på golvet och klämmer in plattityder i haikuer. Det har då inte blivit många vernissagebesök i mina dagar. Kan det vara så illa att jag är en man född i en kvinnas kropp?

 
At 7/25/2006 02:47:00 em, Blogger Chris said...

det allra manligaste måste vara begäret att berätta om hur manlig man är. speciellt som kvinna.

 
At 7/25/2006 06:21:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag trodde du löste Sudoku när du låste in dig. Vilket iofs är diskvalificerande inte bara som man.

Att låsa dörren efter sig ser jag knappast som manligt. Möjligt som vettigt. Särskilt om man riskerar bli påkommen alldeles naken med en korvmacka i munnen. Det nya brittiska. Kinky as afro.

 
At 7/25/2006 06:37:00 em, Anonymous Anonym said...

naken + svettig + korvmacka + öl = huvudpersonen i martin amis "pengar".

 
At 7/25/2006 09:01:00 em, Anonymous Anonym said...

Att ett manligt beteende skulle vara manligare när det utövas av en kvinna
lät ju intressant
- iallafall på 50-talet.

 
At 7/26/2006 01:40:00 fm, Anonymous Anonym said...

Korvmackor, svett, hat och ensamsupande är det nygamla Grabbarna På Fagerhult. Det bästa alternativet för dom som inte har chansen att själv fälla lejon med Magnum 44:or.

 
At 7/26/2006 11:45:00 em, Blogger Hemligt. said...

http://home.swipnet.se/~w-60443/zetterling/Por/por06.jpg

petar till med armbågen i sidan inom asterisker

 
At 7/27/2006 12:03:00 fm, Blogger D.D. said...

Jamen, det är ju damn close. Hade photoshop-Janne där varit lite mer outrerat svettig hade det varit jag.

 
At 7/27/2006 02:17:00 fm, Blogger Urologen said...

I ett försök att värna och upphöja min egen manlighet, håller jag självklart med! Det du beskriver är ruskigt manligt. Ruskigt!

Och så var det sagt...

 
At 7/27/2006 10:55:00 fm, Blogger Hemligt. said...

donnie upp i dagen, tänkte jag och klippte ivrigt ut url:n.

 
At 7/29/2006 10:30:00 em, Blogger Space babe said...

Precis sådär skulle jag kunna göra! Jag svettas också floder. Ibland när jag gått till fester kan jag inte sluta svettas, när jag märker det kan jag ännu mindre sluta svettas - då smiter jag in på toa och torkar mig med toapapper. Och jag är superkvinnlig!

 
At 7/29/2006 10:30:00 em, Blogger Space babe said...

Fattar inte att du kommer undan med att inte ha word verification.

 

Skicka en kommentar

<< Home