<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9990934\x26blogName\x3dKinky+afro\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kinky-afro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kinky-afro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3285602111113824810', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

2006-07-31

Döda det här torget



På ytan kan det påminna om ett vanligt jävla torg: fyra hörn, en arbetarromantisk staty, en Sibyllakiosk och så uteserveringar längs sidorna. Men Möllevångstorget är inte något vanligt torg, utan hela Sveriges slackermecka. Som lite extra humus på falafeln bor det också en hel del invandrare här.

Kretsloppet kring Möllevången består av svenska hippies, som lyfter socialbidrag, arrangerar radikala kulturaftnar och super upp sina pengar på kvarterskrogarna, som drivs av araberna, som förutom svarta ölpengar även lyfter socialbidrag men ganska sällan deltar i de radikala kulturaftnarna, annat än som mångkulturell bakgrundsrekvisita. I environgerna finns även en envis släkt som av hävd betraktar de här kvarteren som sin egen arena för IRL-paintball.

Där har ni alltså de yttre förutsättningarna inför Möllevångsfestivalen, den senaste i raden av svenska gatufester. Den gångna helgen ägde den tydligen rum, cirka 300 meter ifrån den stol jag sitter parkerad på just nu. Jag var förstås inte på plats men fick ändå viss inblick i festligheterna genom reklamblad som tejpades fast på min ytterdörr och programblad som stoppades ned i min påse när jag handlade mat på Konsum.

Det var band som spelade – Retard Riot och Hasty Haze var faktiskt två av de mindre pinsamma gruppnamnen. Det var ekologi utav bara helvete: den urindoftande lowlifegränden Simrishamnsgatan stängdes för trafik och döptes tillfälligt om till Gröna gatan. Enligt programmet var ett av syftena att ”flytta den handeln som vanligtvis bedrivs på torget till gatan” (och här syftar de förmodligen på grönsakerna, inte rökat).

Mer? Det var design, shopping och någon marknad som skulle fungera som ”mötesplats” och ”inspirationsforum” för ”kreativa” människor som ännu inte nått ”toppen”. Och det var, givetvis, gyckel. A whole lotta gyckel. Eldgruppen Svansen brinner höll bland annat i en jongleringsworkshop.

Jag skulle kunna citera ur det här tragikomiska programmet hur länge som helst, till exempel om Lovisa Eklund som skulle framföra texter om ”singelångest och relations misär (sic)”, eller om satsningen för barnen som skulle få tillverka egna maracas och ansiktsmåla sig. Copytexten om barnsatsningen slutar med det uppfordrande utropet ”Jippppi tjihoooo vad kul vi ska ha!”, antagligen för att ungarna skulle förstå att de centraldirigerade roligheterna verkligen var roliga, Stalin-style.

Ja, fyfan. Rån, mord, kanadagäss, hippies och så Jet Set Junta ovanpå det – det verkar inte finnas någon ände på vad man ska behöva stå ut med i den här staden.


.

47 Comments:

At 7/31/2006 12:53:00 em, Anonymous Anonym said...

det var en rejäl tjubang killen sitter och röker på den nedersta bilden.

 
At 7/31/2006 01:46:00 em, Anonymous Anonym said...

Det bästa med Möllevångsfestivalen var att eftersom det är en festival på Möllevången så var naturligtvis någon arrangör tvungen att i Sydsvenskan påpeka att "det är olyckligt att det kallas för festival". Det oförutsägbart förutsägbar. Dessutom är salsadans den nya tiden körsång.

 
At 7/31/2006 01:57:00 em, Anonymous Anonym said...

Det är väl The Camberwell Carrot som äntligen nått sverige.

 
At 7/31/2006 02:34:00 em, Blogger dan s. said...

Sen har jag hört att dom pratar skånska därnere.

 
At 7/31/2006 03:13:00 em, Anonymous Anonym said...

Ingen pratar skånska på Möllan. Malmöiter existerar överhuvudtaget inte i stan. Stockholmska, småländska och svenska med grov brytning, och så den här meta-dialekten lundensiska.

 
At 7/31/2006 03:40:00 em, Anonymous Anonym said...

hur kommer jet set junta in i bilden?

 
At 7/31/2006 04:14:00 em, Anonymous Anonym said...

det här fick mej att må riktigt dåligt. men VARFÖR bor du i malmö?

 
At 7/31/2006 04:22:00 em, Anonymous Anonym said...

http://www.nojesguiden.se/article.asp?aID=12655

nuff said.

 
At 7/31/2006 04:25:00 em, Anonymous Anonym said...

Så man har varit 300 meter från DD i sommar. Läskigt stort.

 
At 7/31/2006 08:00:00 em, Anonymous Anonym said...

Snart blir det Kulturhuvudstadsår av det hela, jag lovar. Då blir det fler eldslukare och jonglörer och folk i rosa dreadlocks som går på styltor. Allt under devisen "Kultur utan gränser". Skickar rätt signaler. Häftigt, spännande och mångkulturellt. En melting pot. Sätter Malmö på kartan.

 
At 7/31/2006 09:35:00 em, Blogger D.D. said...

Det lustiga är ju att det lilla samhället Lund faktiskt vill bli kulturhuvudstad om något år. Då kunde Möllan exportera gycklare dit, vilket vore bra för balansen i regionen.

 
At 8/01/2006 12:39:00 fm, Anonymous Anonym said...

det här behövde jag verkligen inte läsa. jag ska flytta till malmö om en månad!

 
At 8/01/2006 01:05:00 fm, Anonymous Anonym said...

Det hör till att klaga på Möllan, men jag tror att de flesta är nöjda ändå.

 
At 8/01/2006 04:05:00 fm, Blogger Bockstensmannen said...

Släktfejder och gycklare i mängder! Möllevången verkar vara en äkta 1300-talsoas för såna som mig! Efter medeltidssexveckan i Visby är det jag som vandrar direkt ner till möllevången. vilket hörn är bäst för fackeljonglering?

 
At 8/01/2006 09:22:00 fm, Blogger Bolivar said...

Kan du inte scanna programmet och maila till killarna på www.strypagiraffer.se. Där kan du förresten se hur det går till när Umeå och Mantorp bjuder på festival.

 
At 8/01/2006 12:49:00 em, Blogger Stora Morran said...

Hoppsan har "Vän av Ordning" en egen blogg. Vad trevligt!

 
At 8/01/2006 01:20:00 em, Blogger arg skåning said...

fyfan, ett besök på möllan får vilken skåning som helst att bli arg. hamnade där igår, lika jävla värdelöst som vanligt.,

 
At 8/01/2006 03:30:00 em, Anonymous Anonym said...

Ansiktsbilderna, frågade du om tillstånd att lägga upp dem?

 
At 8/01/2006 04:30:00 em, Blogger D.D. said...

Givetvis inte. Varför skulle jag be om särskilt tillstånd just för ansiktsbilder när jag gladeligen snor alla andra bilder? Skäms de över sina ansikten eller vad är dealen?

 
At 8/01/2006 05:12:00 em, Blogger Slampskata said...

är det ansiktena på dom som ställt till med eländet, eller bara lustiga karikatyrer?

 
At 8/02/2006 10:50:00 fm, Blogger Chris said...

ja baby, när du är glad då jävlar, men när du är arg, ruggans fint.

 
At 8/03/2006 10:16:00 em, Anonymous Anonym said...

hahahaha fan va kul! :-D håller med om typ allt, men älskar det ändå. kanske för att jag bor i lund?

 
At 8/04/2006 12:48:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag vill läsa mer om The Camberwell Carrot.

 
At 8/04/2006 07:30:00 em, Anonymous Anonym said...

Juden Donnie D vill vara anti-politiskt korrekt. Så jävla bra och modigt. Det är så skönt med män som vågar säga SANNINGEN.

 
At 8/05/2006 02:38:00 fm, Blogger D.D. said...

Klassist: du kan vara "ball" (raffigt, dock, att ordet fortfarande används) bäst du vill. Det låter f ö ganska gay.

Själv är jag upptagen med viktigare grejer. Israelkriget, crunkens framtid, horor vs sexlust, allt det där. Jag tror uppriktigt sagt inte att du känner det. Men jag, jag känner det som fan, som Theo Jensens gamla sms-handbok, som en gammal mammasnuttare. All that.

 
At 8/05/2006 03:06:00 fm, Anonymous Anonym said...

Din mamma är en hora donnie. slappna av och kom med.

 
At 8/05/2006 01:46:00 em, Anonymous Anonym said...

Är tjubang samma sak som en chillum?

 
At 8/07/2006 05:45:00 em, Anonymous Anonym said...

undrade just hur länge det skulle ta innan donnie fick en pk-snubbe på halsen. du har ju tiggt om det i en evighet.

 
At 8/07/2006 07:33:00 em, Anonymous Anonym said...

tja, han skriver ju att även svenskarna lyfter bidrag.

 
At 8/07/2006 08:49:00 em, Anonymous Anonym said...

Exakt, "Klassisist", du tog mina ord. Så sjukt töntigt svar. Som framdraget i sömnen ur Fredrik Belfrages stjärt.

 
At 8/07/2006 08:52:00 em, Anonymous Anonym said...

Fredrik Belfrages "son", ska det vara.

 
At 8/07/2006 10:18:00 em, Blogger D.D. said...

Haha, gud almighty vad jag ska svara fint på det här rara tramset. I morgon.

 
At 8/07/2006 10:56:00 em, Blogger D.D. said...

Ja, okej, jag har tagit till mig era synpunkter. Fett mycket. Fett intressant.

Jag förstår att det är kränkande för araberna att jag säger att de säljer svartöl (eftersom alla vet att de snarare säljer utspädd öl, vit som en snö) och bidragsgrejen. Araber får inte bidrag om de inte förtjänar det. Precis som svennehippiesarna. Det är money where money's due. Annars dör kanske deras barn. Bortsett från det har jag funderat på varför araberna alltid talar så HÖGT - jag är inte döv, så varför skrika? Det är en kulturell kulgrej, sånt som folk som bor i Stockholm, där man bara ser araber på vykort, inte förstår.

Jag har även blivit fascinerad över att araberna nästan alltid duschar med kalsongerna på - det var först Kritan som lyfte det specifika ämnet till nationell vetenskap, men jag vet nu efter mina trägna besök på Kockumbadet att det är ett faktum. Inte så att jag verkligen vill se deras kukar, men vad är dealen? Kanske är det för att de har små penisar, kanske är det en stolthetsgrej. Men jag gillar deras mat, jag gillar deras bitches och jag är dessutom en (av tidningar att döma ganska få) förespråkare för helt fri invandring i Sverige.

Men, mitt svar på frågan som ursprungligen ställdes (om jag är ett rasistiskt rövhål), är nja. Tja. Jag tycker inte det. Men, jo, nog är jag skarp ibland. Andra kanske tycker annorlunda, och då må de sprutlackera mig med sina åsikter, i vanlig ordning.

Men svaret till dig, "Klassist" är förstås det här.
Detta.
Och inget annat:

Din mamma.

 
At 8/07/2006 11:42:00 em, Anonymous Anonym said...

Malmö verkar vara fantastiskt.

 
At 8/07/2006 11:45:00 em, Blogger D.D. said...

Malmö ÄR fantastiskt.

 
At 8/07/2006 11:53:00 em, Anonymous Anonym said...

Det är inte så mycket att du framstår ett ”rövhål”, som att du framstår som förståndsmässigt oskarp, trött och gymnasialt provokativ – och därmed lite vilse bland dina egna putslustiga formuleringar (som ärligt talat brukar funka utmärkt i andra sammanhang).

Så du vill kunna få svänga dig lite med tidsenlig anti-”politisk korrekthet”, och göra ”araberna” till en enhetlig essens. Kanske till och med ta över lite efter Kritan.

Ärligt talat, det har ju redan sagts, men fattar du fortfarande inte att det inte är jämförbart att väga ”araberna” mot en högst specifik grupp vita svenskar som under en period av sina liv lekar hippies? Nigga, please.

Och sen är det väl förstås – även om du nu skulle vilja hävda att du driver med just den grejen – rätt osmakligt, för att inte tala om politiskt laddat, att du som jude säger så om ”araberna”. I synnerhet just nu. Eller är det så ni gör, ”judarna”?

Men det var säkert bara ett sofistikerat skämt, eller hur?

 
At 8/08/2006 12:02:00 fm, Blogger D.D. said...

Men du förklarar fortfarande inte vad jag sagt om araberna som är så hemskt, eller för den delen, fel?

 
At 8/08/2006 12:43:00 fm, Anonymous Anonym said...

men, att gnälla på "judarna" är okej, va?! ERA JÄVLA ANTISEMITER!

A chaleyre på er allihopa! och ni kan alla Kush meer in toches! och dessutom hoppas jag innerligt att ni får A broch tsu dayn lebn! tack för ordet!

 
At 8/08/2006 01:30:00 fm, Blogger Möllevångsfestivalen said...

Att du inte har förstått ett skit av Möllevången, med eller utan festival, är uppenbart, och jag ger iofs fan i vilket. Men ansiktsbilderna du har lagt upp under rubriken Döda det här torget ska bort, det är jag som har tagit dem och de två personerna har ingenting med festivalarrangemanget att göra. Säg till när det är gjort.
/marie

"Donnie Donut said...
Givetvis inte. Varför skulle jag be om särskilt tillstånd just för ansiktsbilder när jag gladeligen snor alla andra bilder? Skäms de över sina ansikten eller vad är dealen?"

 
At 8/08/2006 01:01:00 em, Blogger Slampskata said...

jag växte upp på Möllan, och inga inflyttade hippies från Småland ska försöka komma här och berätta för Donnie D om araber eller försöka försvara det där jävla torget.
faktum är: om man hänger på Möllan så är man en förlorare av hejdlösa mått. hade jag kunnat hade jag medelst sarin utplånat varenda kotte på Retro, Crush, Inkonst och Falafel no. 1, för det är ett skangliv folk lever där, och skang är det värsta jag vet. Klipp er, skaffa ett jobb och dansa runt min kaka, nigga.

 
At 8/08/2006 01:58:00 em, Blogger D.D. said...

Jag som trodde Möllevångsfestivalen var emot copyright. Men visst, Möllans egen Henrik Pontén muckar man inte med. Tar bort dem.

 
At 8/08/2006 02:27:00 em, Anonymous Anonym said...

PK. påklädd? privatknullare?

 
At 8/08/2006 05:14:00 em, Blogger Möllevångsfestivalen said...

Tack. Det ser bättre ut.

Angående copyright så har du liksom det andra dravlet fått det mesta om bakfoten. Jag är journalist/fotograf och har upplåtit den ideella rätten till bilderna till vem som helst, så länge de inte publiceras i ett kränkande sammanhang, vilket de gjorde här. Den kommersiella rätten är min, vilken inte utesluter att jag har jobbat gratis för festivalen och är nöjd så.

Att skitnödiga surkartar som du överhuvudtaget bor på Möllevången begriper jag inte. Gör det inte ont att vara så bitter redan vid så unga år?

 
At 8/08/2006 05:31:00 em, Blogger D.D. said...

Bitter, kränkande - det börjar bli genomgående teman här. Om ni bara slutade med era festivaler så kunde stridsyxan grävas ned direkt. Jag är inte långsint.

 
At 8/10/2006 09:26:00 em, Anonymous Anonym said...

Ok, nedbrutet till ABC dagisnivå: det är inte VAD du säger om ”araberna” som är grejen, utan att du talar om ”araberna” som om de vore en homogen entitet – du hade lika gärna kunnat tala om ”dom” i positiva ordalag, det skulle bara vara andra sidan på samma idiotmynt. Exempel: ”Judarna är väldigt smarta” och ”Judarna är väldigt snåla”, är knappast väsensskilda omdömen.

Du vill väl, i din slacker-grabb-ryggdunkar-anti-PK-rebell-image, gratulera dig själv till att vara just ”hemsk” mot de stackars araberna, eller ett ”rövhål”. Med det är alltså inte det som är grejen. Du framstår här inte som ”elak”, utan bara som obildad och enfaldig.

Och sen fick du nu ovan höra att du var bitter också – kan det bli mer av ett erkännande av den lite romantiska självbilden?

 
At 8/11/2006 10:23:00 fm, Anonymous Anonym said...

vänta, var kom alla de här vanliga människorna ifrån?

 
At 8/11/2006 10:38:00 fm, Blogger D.D. said...

Jag vet inte.

 

Skicka en kommentar

<< Home