<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9990934\x26blogName\x3dKinky+afro\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kinky-afro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kinky-afro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3285602111113824810', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

2006-11-29

Hoodporren

Hoodporren växer i popularitet för var dag som går. Eftersom det förmodligen bara en tidsfråga innan någon svensk tidning gör en bekymrad genomgång av fenomenet tänkte jag förekomma tidningarna och bekymra mig lite redan nu.

Om någon är obekant med begreppet hoodporr kan jag börja med ett lugnande besked: det har ingenting med nakenhet eller sex att göra, åtminstone inte i bokstavlig mening. Hoodporr är enkelt uttryckt en särskild sorts lågbudgetdokumentärer som filmas på plats i ökända amerikanska housing projects. Filmerna, som enklast hittas på nätet, skildrar olika gängmedlemmars vardag på ett i bästa fall smaskigt och ghettoromantiskt vis.

Den mest kända hoodporrfilmen är förmodligen Rep yo set, en kombinerad dvd/cd där medlemmar från 27 olika Los Angeles-hoods porträtteras och sedan skolas om till rappare i en sorts ghettovariant av ”Idol”. Men Rep yo set är en högbudgetproduktion, i alla fall med relativa mått mätt, och inte särskilt representativ för hoodporrgenren. Mer typiska är i så fall de filmer som säljs via webbsajter som Streetgangs och Gangstadvd, och heter saker som Crack Headz Gone Wild New York, Straight Outta Hunter's Point, New Orleans Exposed och Gang Bangin' Fo' Life (notera här hur titlarna börjar närma sig den sexuella porren).

Rent konstnärligt har hoodporren drag av såväl gangstarapmusik som amatörinspelad sexporr. Att skiten är Äkta är ett grundläggande krav. Tittarna vill inte ha något störande narrativ, inget teatersmink och inga lyckliga slut, bara straight-up dokumentation av livet i hoodet. AP skrev en drapa om företeelsen häromdagen och beskrev de typiska konsumenterna som ”fellow gangbangers, wannabes and those seeking a voyeuristic peek into a dangerous subculture while safely sunken into a ratty college dorm”.

Voyeurismen är rimligen den viktigaste nyckeln: i stället för att se hela Boyz N The Hood i väntan på scenen där Furious Styles tar barnen till en korsning i Compton kan man få en hel jävla FILM med bara Compton (alternativet att faktiskt åka till Compton på egen hand finns troligen inte på kartan för de flesta nyfikna, och om inte annat gör de här filmerna sitt bästa för att avskräcka besökare).

Själv har jag mest botaniserat i det hoodporrutbud som finns tillgängligt på Youtube, eftersom jag föreställer mig att 90 hela minuter av skrik, inzoomade uteliggare och crackhoror kan göra att man känner sig rätt solkig och utmattad (och i så fall är det ytterligare en likhet med mainstreamporren). Om någon är sugen på en typisk ”trailer” kan ni börja med att testa den här nedanför, som är från filmen Gang Bangin' Fo' Life. Eller om det nu var Gang Bangin' Fo' Life 2?




UPPDATERING: Apropå hoodporr så har Jeezys skiva hittat ut på nätet. Det är förstås mycket "yeeeeeeeaaaah" och "haha", men det här knepiga R Kelly-samarbetet sticker ut en del:
Young Jeezy feat R Kelly: ”Go getta”

20 Comments:

At 11/29/2006 09:19:00 em, Blogger beta said...

Äntligen lite kvalitetskultur här på KA! Själv har jag faktiskt både sett hela Crackheadz gone wild (Atlanta tror jag det var) samt hängt i South Central. Det var visserligen bara 10 minuter på ett t-bane stopp, men det hindrar mig inte från att vara kinky afros antagligen svartaste läsare.

 
At 11/29/2006 09:27:00 em, Blogger D.D. said...

Ja, du nyper nog den titeln (såvida inte Arne Ruth råkar surfa förbi).

Själv har jag gått vilse i Harlem men det var förbannat idylliskt och senast jag var i streetfight var, få se nu, i Halmstad.

 
At 11/29/2006 09:32:00 em, Anonymous Anonym said...

det här har nästan alla ingredienser för en löpsedel i kvällstidningarna: våld-internet-hemvideo-cynism-moneygrabbing. tyvärr faller det hela på sista faktorn, att filmerna är från usa istället för fittja.

 
At 11/30/2006 09:59:00 fm, Blogger dan s. said...

Nu väntar vi alla på Crack Headz Gone Wild Skellefteå!

 
At 11/30/2006 11:50:00 fm, Anonymous Anonym said...

Jag uppskattar diskrepansen mellan asexuell hoodporr å ena sidan och sexuell porr eller sexporr å den andra sidan.

 
At 11/30/2006 12:03:00 em, Anonymous Anonym said...

Men är inte detr här helt förfärligt?

 
At 11/30/2006 12:09:00 em, Anonymous Anonym said...

Vann du i Halmstad?

 
At 11/30/2006 12:32:00 em, Blogger D.D. said...

Ingen vann faktiskt i Halmstad, polisen dök plötsligt upp och skiljde oss åt. Annars hade jag förstås dödat honom med mina bara händer, etc.

 
At 11/30/2006 12:34:00 em, Anonymous Anonym said...

"go getta" är en fantastisk kellzlåt, men ingen märkvärdig jeezylåt. älskar hur kellz verkligen släpper allt och går upp i varv 2:55 in i låten.

 
At 11/30/2006 12:35:00 em, Anonymous Anonym said...

Det här är faktiskt helt förfärligt. Crackheadz gone wild är nog det mest exploatativa (?) jag någonsin sett. Själv klarar jag, av rent moraliska skäl, inte ens av bumfights-filmerna och det här är typ värre. Rent misärmässigt sätt alltså, kanske är bumfights faktiskt mer förkastligt iom att man där pröjsar uteliggare för att göra idiotiska saker. Här nöjer man sig mest med att filma crackskallarna - eftersom dom är påtända mest hela tiden behöver man inte pröjsa dom för att dom skall göra nått dumt. Samtidigt är det knappast respektfulla skildringar av människor, det är mycket föga subtil förnedring och göttande åt folk som befinner sig längst ner på näringskedjan, mycket filmade böghorsknull, nakna brudar som röker crack och folk som ligger och sover i sin egen avföring. Typ IT-erans black-on-black crime antar jag. Det skulle vara intressant att veta vilka som är hoodporrens målgrupp.

 
At 11/30/2006 12:44:00 em, Blogger D.D. said...

Målgruppen sensationseekers, early adopters och assholes? Allvarligt talat misstänker jag att jag är en del av målgruppen.

Det du skriver om böghoror och avföring låter inget vidare men det jag sett av de här filmerna syftar snarare till klassisk wiggermytologisering och identifikation: pistolviftning, hotelser, dunkar i ryggen, male bonding osv. Ungefär som "Goodfellas".

Sen är förstås frågan som alltid om de medverkande förstör för sig själva och framför allt, hur mycket av cashen de själva får behålla. Lyckas de tjäna bra på att skrämma slag på vita universitetskillar är det väl egentligen en slags empowering, nicht?

 
At 11/30/2006 12:48:00 em, Anonymous Anonym said...

Är det inte precis som polisprogrammen på tevetre mitt i natten fast att negern är hjälten?

 
At 11/30/2006 01:16:00 em, Anonymous Anonym said...

Min favvo i den trailern var nog killen som plötsligt och omotiverat blåser förbi på motorcykel; vem är han och vart ska han? Så många frågor...

 
At 11/30/2006 01:56:00 em, Anonymous Anonym said...

Fan nästan bara bloodz where da cripz at? Mackin to slob bitches, BK ALL DAY for rilla!

 
At 11/30/2006 05:08:00 em, Anonymous Anonym said...

Med tanke på att jag kollar på skiten (vem fan kan motstå en titel som crackheadz gone wild liksom) så tillhör jag väl också målgruppen. Jag har iofs inte sett ett så brett utbud av hoodporren, så jag kanske inte ska uttala mig alltför övergripande. Klassisk wiggermytologisering och male-bonding är ju annars jävligt svårt att inte älska, sen om det är på riktigt eller inte kanske inte är hela världen, bara man tror att det äre. Och som sagt, om det nu finns massa cash i det här och offren är vita killars morsor (som får tvätta deras nedkissade briefs) så är det absolut enpowering. Men just i fallet crackheaz kändes det som att dom enda vinnarna var svinen som filmade. Får väl helt enkelt förkovra mig litemer i denna uppenbart spännande genre, nu när den är korrekt namngiven och allt. Stor tumme upp till din blogg också, har läst den länge men aldrig påpekat att den är en hit, så jag gör det nu. Den är en hit!

 
At 11/30/2006 07:47:00 em, Anonymous Anonym said...

Uppmärksamheten kring de här filmerna i hemlandet verkar mest gå ut på att alla inser att målgruppen är vita kids med en fetish för gangstervoyarism.

Eller som 50 Cent uttrycker det
"The germans will love it!"

 
At 11/30/2006 07:54:00 em, Anonymous Anonym said...

Gotta love them germans.

 
At 12/01/2006 11:15:00 fm, Blogger D.D. said...

Tack christopher, det var vänligt sagt.

 
At 12/01/2006 11:20:00 fm, Anonymous Anonym said...

Jeezy!

 
At 12/01/2006 01:25:00 em, Anonymous Anonym said...

"...men det hindrar mig inte från att vara kinky afros antagligen svartaste läsare"

Idiot.

 

Skicka en kommentar

<< Home