<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9990934\x26blogName\x3dKinky+afro\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kinky-afro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kinky-afro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3285602111113824810', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

2006-01-18

Skadeglädje

De flesta har nog lagt märke till att bostadspriserna stigit ganska rejält de senaste nio åren. I Stockholms innerstad kostar lägenheterna numera drygt 40 000 per kvadrat, allt pådrivet av rekordlåga räntor. Lyor som är Patrick Bateman-renoverade och har ”New York-känsla” är uppe och nosar på 50 lock per kvadrat.

Så varför tar jag upp ett så popkulturellt dödfött ämne, som en annan Peter Wolodarski? Jo, därför att det här av allt att döma kommer att ge bränsle till massor av finfin skadeglädje. För som en bekant uttryckte saken: vem fan är så dum att han köper bostad utifrån dagens ränteläge? Riksbanken sitter nu med fingret stadigt på höjningsknappen och inom ett år lär boräntorna vara åtminstone 50 procent högre än nu.

Och vips: vi kan se fram emot en repris på de gråtreportage som förekom så flitigt i början av 90-talet, med barnfamiljer som förköpt sig, inte kunde betala av på lånet och fick sälja med brakförlust. ”Varför var det ingen som VARNADE oss?”

Buhu, snyft. De får förstås skylla sig själva om de går på såna här grejer.

Nu fattas bara att Anders Nunstedt precis i dagarna har undertecknat ett fett låneavtal, så är glädjen total. Om ni hör något i luften som surrar, så är det Donnie som hurrar.

Vi firar med en kalaslåt från T.I.:s kommande skiva.
T.I.: ”What u know”

12 Comments:

At 1/18/2006 01:55:00 em, Blogger Bolivar said...

Fantastisk artikel i Expressen!
-Det är ju skattefria pengar, säger Bengt Turner. Hej hopp. Jag hoppas att det är många som nappar nu, så de tvingas sälja till vrakpris till mig sen när de drivs från hus och hem.

 
At 1/18/2006 02:02:00 em, Blogger D.D. said...

Det är så jag tänker också. 2008 gör jag seklets bostadsklipp och köper Lena Ph:s lägenhet för en spottstyver på exekutiv auktion.

 
At 1/18/2006 03:10:00 em, Anonymous Anonym said...

artikel pa samma amne:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=513721&previousRenderType=6

okej, jag vet inte egentligen vad "boränta", "låneavtal" och "procent" betyder, men det later allvarligt. sjalv har man lart sig av sina ekonomiskt obegavade foraldrar och lanar ingenting.

 
At 1/18/2006 04:17:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag har inga problem med höga priser och den klart uppenbara risken för fet bubbla som säger ”boom”. Vad som stör mig är den dåliga copyn i Notars, Erik Ohlssons och de andra kolapundarnas annonser. Typ: ”läcker etage våning med New York känsla designad av London W8 för den kräsne innerstads människan som pendlar mellan Tokyo och Stockholm. Ta en espresso på Sosta och flanera sedan vidare ner till SoFo för klädes inköpen på någon av de många trendiga butikerna”. Ja, ni fattar. DoubleD borde säga upp sig som nattredaktör för Norrländska Socialdemokraten och starta byrå med inriktning på korta, kärnfulla beskrivningar. Typ: sönderrenoverad söderlägenhet utan ursprungliga detaljer och charm. Gatumiljön präglas av gycklare och sysslolösa AD-killar i sneakers. Fast pris 1075 tkr.

 
At 1/18/2006 04:32:00 em, Blogger D.D. said...

Vi kunde starta firma tillsammans. Jag skriver, du mäklar. Kom ihåg att fokusera på möjligheterna snarare än skavankerna.

Detaljer som glasbetongvägg, infällda spotlights, upphöjt vardagsrumsgolv och köksmosaik är verkligen essensen av New York. Eller vänta förresten, senast jag var där var det snarare heltäckningsmattor och kackerlackor.

 
At 1/18/2006 05:37:00 em, Anonymous Anonym said...

Överetableringen av mäklarfirmor är annars nästan lika underhållande som köpfesten. Tänk Expressen om ett år eller så:

"Joakim, 26: Fastighetskraschen tvingade mig att sälja Porschen, nu är jag tillbaka i kundsupporten på Clas Ohlsson. Någon på Mäklarsamfundet borde varnat mig"

 
At 1/18/2006 08:19:00 em, Anonymous Anonym said...

låten knäcker för övrigt: syntslingan är tuff och sånt.

 
At 1/18/2006 08:31:00 em, Blogger D.D. said...

Jag är pålitlig när det gäller sydstatsgrejor.

 
At 1/19/2006 01:36:00 fm, Blogger Hemligt. said...

"kinky afro är en av de roligaste internetmänniskr jag vet", sa en vän till mig idag. kan er minsta gemensamma nämnare vara dagens skiva, tro?

 
At 1/19/2006 01:11:00 em, Blogger D.D. said...

Internetmänniska, tja, i dag känner jag mig onekligen som en avatar. Dagensskiva låter bekant men jag kan inte helt placera det.

 
At 1/19/2006 02:22:00 em, Blogger Hemligt. said...

jag ska gå till botten med detta!

 
At 1/20/2006 03:29:00 fm, Anonymous Anonym said...

sug min kuk. men lite roligt var det iofs

 

Skicka en kommentar

<< Home