<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9990934\x26blogName\x3dKinky+afro\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kinky-afro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kinky-afro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3285602111113824810', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

2006-09-10

Därför röstar jag på Gamla moderaterna

Min feberkurva inför det stundande riksdagsvalet beskriver hittills en lång, vågrät linje.

På ena sidan har vi skämtet Nya moderaterna med den snaggade Monchichi-killen, ett par anonyma högstadielärare och så den där hemska, norrländska kosack-kvinnan som reppar centern, och i den andra ringhörnan har vi Persson, Ohly och Wayne Coyne. Alternativen känns förfärligt vattniga och intetsägande – det mest psykologiskt intressanta är kanske Monchichi-killens envisa försök att sälja in sig genom att tala så dämpat och mjukt att man nästan inte hör vad han säger.

Med mindre än en vecka kvar är det dags att göra något drastiskt åt den här snarkfesten.

Eftersom jag alltid står upp för dem som får överkryssade getingar och minustecken av lågpannade kvällstidningskrönikörer (jag hänvisar bara till mina sentida kampanjer för Anni-Frid Lyngstad, Dave Stewart och Bustas senaste) har jag på sista tiden gripits av en viss saknad efter Gamla moderaterna.



Ni vet vad jag menar: Anders Björck, Lars Tobisson, Per Unckel, Gunnar Hökmark och Dinkelspiel. Riktiga, tvättäkta freaks som malebondade över whiskygroggar i mörka bunkrar i Gamla Stan. Hånflinande nolltaxerare som utan att tveka skulle köra över en ensamstående trebarnsmamma som stod och skräpade framför leasing-BMW:n. Medelålders män som brann för lag och ordning, stränga straff och dramatiska skattesänkningar.

De var kanske inte något att hålla i handen när åskan gick, eller när budgetunderskotten galopperade iväg, men de gav åtminstone viss karaktär åt vardagspolitiken genom sitt sätt att fullständigt strunta i saker som varumärkesvård, personlig image och vanligt folkvett.

Gör som jag den 17 september: ta en blank valsedel och skriv ”Gamla moderaterna” på den. Med vår hjälp kan de dårarna vinna den här skiten.

24 Comments:

At 9/10/2006 09:59:00 em, Anonymous Anonym said...

jag kommer aldrig ihåg om miljöpartiets slogan är 'rösta långsiktigt' eller 'rösta försiktigt'. hursomhelst är det fascinerande hur du fått att peter eriksson är lik wayne coyne från mej, jag har ju aldrig sagt det högt!

 
At 9/10/2006 11:10:00 em, Anonymous Anonym said...

unckel hade verkligen en annorlunda look. med honom som statsminister hade vi kunnat lägga ner försvaret eftersom ingen hade vågat invadera ändå.

 
At 9/11/2006 12:14:00 fm, Anonymous Anonym said...

Helfestligt. har tänkt på samma sak själv.

tack vare reinfeldt så får man någon sorts nostalgi över "gamla moderaterna", det blir nästan mytiskt.

Carl Bildt, var det inte han som jaga bort ryssen från baltikum?

Var det inte ganska härligt de borgerliga åren 1992-1994?

 
At 9/11/2006 08:06:00 fm, Blogger dan s. said...

Är det bara jag som funderat på om "nya spy bar" har nåt med "nya moderaterna" att göra?

 
At 9/11/2006 08:42:00 fm, Anonymous Anonym said...

Donnie = BT?

 
At 9/11/2006 09:42:00 fm, Blogger jimmyroq said...

Vackra gossar. Var det förresten inte Persson som började med den där familjära, inställsamma tonen? Eller kanske var det Mona. Mig lurar de i allafall inte. Och om Unckel hade blivit stadsminister så är det knappast något snack om att han hade blivit Uncle Unckle med hela amerikanska folket.

 
At 9/11/2006 11:24:00 fm, Blogger eff said...

Wayne Coyne. Klockrent.

 
At 9/11/2006 11:36:00 fm, Anonymous Anonym said...

Tack vare de gamla moderaterna fick vi NRJ och Kanal 5. Så tråkiga är de minsann inte.

 
At 9/11/2006 12:00:00 em, Blogger Eric Goesta Rosén said...

Det är ju det här, Donnie, som är de "nya moderaternas" storhet. Att de har kvar gubbarna och mentaliteten oavsett hur många gånger Reinfeldt 'köksbordsdiskussion' eller 'låt oss se över detta'. Per Unckel och grabbar står väl fortfarande där bakom och bestämmer?

 
At 9/11/2006 12:08:00 em, Anonymous Anonym said...

Tobisson såg ut som skurken i någon privatteaterkomedi. Klart Jönssonligan-material.

 
At 9/11/2006 12:47:00 em, Anonymous Anonym said...

Goesta pratar i nattmössan. Bunkergänget är lika välkommet på Blå hörnet som Babsan på en rastafari-sammankomst. Det är kommunmänniskorna som tagit över partiet. Och bunker-protegéer som Gunilla Carlsson sitter lösare än en tandprotes på en genomsnittlig 82-åring. Dessutom – vilket media verkar ha missat – så har de Nya Moderaterna rekryterat ett gäng missnöjda sosseekonomer (jo, faktiskt). Jag förstår att Göran Persson är svettig. De nya moderaterna är mer sossar än de gamla sossarna.

Goesta bör i framtiden göra lite bättre research innan han uttalar sig.

Och i ärlighetens namn Donnie, även du brukar väl låna:

http://www.extraallt.com/2006/03/vgigt-hr-och-skgg.html

 
At 9/11/2006 12:49:00 em, Anonymous Anonym said...

De "gamla moderaterna" är ju helkul. De måste få upprättelse!

Fri radio och fri television.

Fria skolor.

Bemanningsföretag.

Privatiseringar av statliga företag.

världens mest liberala telelagstiftning.

Bildt som fick bort ryssarna från baltikum.

Ekonomisk krispolitik var väl ganska spännande?

Hoppas de gamla moderaterna finns någonstans bakom Reinfeldt, allt i en stor välgenomtänkt plan, först (m)aktskifte, sedan syste(M)skifte.

 
At 9/11/2006 02:56:00 em, Blogger Eric Goesta Rosén said...

Nick Shay:
Jag backar delvis men vill poängtera att det var just en fråga det den sista meningen i mitt inlägg och inte ett påstående. Fan vet jag, liksom.

Förresten tänker jag aldrig i hela mitt liv ägna mig åt research innan jag kommenterar en bloggtext.

 
At 9/11/2006 03:15:00 em, Anonymous Anonym said...

Goesta, tryck upp "Förresten tänker jag aldrig i hela mitt liv ägna mig åt research innan jag kommenterar en bloggtext." på en T-shirt. Har potential att bli en storsäljare på delar av Södermalm.

 
At 9/11/2006 04:32:00 em, Blogger Eric Goesta Rosén said...

Nick Shay: Jag vet. Jag borde bli copywriter eller nåt. Ett under av begåvning!

 
At 9/11/2006 05:17:00 em, Anonymous Anonym said...

Själv tänker jag rösta på gamla vänsterpartiet. Gratulationskort till Brezjnev, sovjetradio på svenska, solresor till svarta havet och en skinande Zil. Hela den biten.

 
At 9/11/2006 06:06:00 em, Anonymous Anonym said...

Det är ingen större skillnad på gamla och nya Vänsterpartiet. Då: bjudresor från Kreml-regimen, regelbundna spritleveranser från Östtyska ambassaden och skogstokiga diktatorshyllningar. Nu: Ohlys dotter i privatskola, ledning med bostadsrätter i innerstaden och skogstokiga diktatorshyllningar (hej, hej Eva Björklund). Det enda som saknas är vodkamarineringen. Annars är allt precis som det alltid varit: uppochner, helt utan verklighetsinsikt.

 
At 9/11/2006 07:16:00 em, Anonymous Anonym said...

Lika som bär 2: Maria Wetterstrand - Lars Lagerbäck.

Jag för min del tänker rösta på Junilistan enkom för att Nils Lundgren är den han är, dvs gubbstrutten i gamla DN.

(Dvs den livs levande förlagan till romanfiguren "morfar" i Äldreomsorgen i övre Kågedalen.)

 
At 9/11/2006 09:55:00 em, Blogger Lisa said...

Tack Kinky! Som representant för Bittermitten uppskattar jag att någon annan också saknar den enkla,tydliga tid då inte alla försökte knöka ihop sig i vår sektor.

 
At 9/12/2006 12:45:00 fm, Anonymous Anonym said...

Det är fantastiskt vad det känns avlägset, med tanke på hur nära den där Mr Burnskvartetten (alt. kvintetten eller whatever) ändå är i tiden. Då var det en gåta att de tolererades - det sades ju i alla år att opinionssiffrorna sjönk varje gång Tobisson sågs i tv, och ändå. Idag skulle jag säga att det är Göran Persson själv som är svensk politiks stora motsvarande mysterium. På söndag väljs han om, utan att han känns så där riktigt 2006 om nån frågar mig. Tar röstsedlar tre mandatperioder från urna till räkning? Säg i så fall vem som vinner 2018. Med tanke på klimathajpen borde det väl bli han i flaming lips?

 
At 9/12/2006 12:37:00 em, Anonymous Anonym said...

”Klimathajpen”
Fullt jämförbar med Snakes on a plane, Artic Monkeys, och bloggen sommaren 2005.

Skönt med folk som kan genomskåda saker och sätta in dem i mer rimliga perspektiv.

 
At 9/12/2006 10:28:00 em, Anonymous Anonym said...

Ah, de gamla moderaterna. Om det inte vore för den där allmänna rösträtten så...

Det var grabbar som fick saker gjorda, som gjorde vad de tycke skulle göras och inte vad som var populärt.

 
At 9/13/2006 06:00:00 em, Anonymous Anonym said...

monchichi-snubben kommer ju att ta av sig masken på valvakan. och under den hittar vi ingen mindre än.........per unkel. eller dinkelspiel. tough call.

 
At 12/05/2006 07:34:00 em, Anonymous Anonym said...

åh det här är härligt såhär efteråt i december. JOTACK JÄVLIGT MYCKET SOSSEPOLITIK. förfittade statsvetare som satt och LJÖG i tv, eller valde att spruta ur sig att det är samma, skattefittpolitik går samma summa ut och bara på teknikalitet.
barn i skåne ska få börja betala när dom går till doktorn, river upp alla infra, PPM och det och det och avvecklar det andra verket efter det andra, barn i skåne - tror jag att det var - ska börja betala när dom går till doktorn, FUCKING snus-skatt (aka moderaternas trick för att få klirr i kassan och fin nota sen när dom räknar -wow otroliga moderaterna ny ekonomi som slår alla rekord- på bekostnad av dom som inte har obegränsat kapital. en röd tråd.
FYFAN. det är fan så jävla borgerligt
reinfeldT LURADES *DARRA LEPPEN

ano retrospective no3

 

Skicka en kommentar

<< Home