<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9990934\x26blogName\x3dKinky+afro\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kinky-afro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kinky-afro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3285602111113824810', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

2006-09-02

Bloggare och sellouts



Hedershäxan Linda Skugge skriver om bloggar som marknadsföringsplats och konstaterar att till exempel Isobel och Katrine Kielos dragit personlig nytta av sitt bloggande, även om de nu slutat på grund av illasinnade och korkade kommentarer.

Linda har säkert helt rätt. Och jag misstänker att det finns någon sorts logik och trade-off här också: jag själv har nästan aldrig fått jobbiga kommentarer, åtminstone inga jag brytt mig om (om vi för en sekund bortser från den där gamla huliganskiten). Men så har jag å andra sidan inte fått några prestigefyllda eller lukrativa skribentuppdrag heller. När jag tänker efter har jag faktiskt inte fått en enda, enda liten bonus eller fringis av bloggandet – förutom kärleken från er läsare, förstås, en kärlek som givetvis är värd sin metaforiska vikt i guld. Etc.

Men grejen är, jag är troligen den fattigaste bloggare ni känner. Jag skulle verkligen behöva en ny soffa och gärna också en ny tv: jag tänker mig en hyfsat diskret plasma, 37 tum max, det torde vara nog för att göra travsändningarna rättvisa. Det borde faktiskt inte vara för mycket begärt.

Frågan är: vilka neanderthalare ska jag provocera, och vart skickar jag den där jävla fakturan?

12 Comments:

At 9/02/2006 10:53:00 em, Anonymous Anonym said...

Göteborgare. Skicka den till Göteborg.

 
At 9/03/2006 12:27:00 fm, Blogger Hemligt. said...

meh, jag erbjöd dig faktiskt att vända lite plattor. förutom äran hade du fått deg och öl, och säkert ett och annat fan.

 
At 9/03/2006 12:32:00 fm, Blogger arg skåning said...

får man ligga som bloggare? själv får jag inga erbjudanden alls.

 
At 9/03/2006 02:51:00 fm, Anonymous Anonym said...

Jag bjöd på en näve solida Sarajevo-tips. Det borde väl ses som betalning, din otacksamma jävel.

 
At 9/03/2006 11:20:00 fm, Blogger Charlotte W said...

Du ljuger. Det är JAG som är den fattigaste bloggaren!

 
At 9/03/2006 12:03:00 em, Blogger Eric Goesta Rosén said...

Ska vi prata fattigdom är du ute på djupt vatten Donnie. Men visst fan borde du beredas plats på ledarsidorna. Jag tror det skulle göra underverk för upplagan.

 
At 9/03/2006 12:42:00 em, Blogger Space babe said...

Jag tycker du ska lägga upp ett postgironummer dit vi kan skicka bidrag till din soffa och plasmatv. Jag skulle skicka 20 spänn pronto.

 
At 9/03/2006 01:30:00 em, Anonymous Anonym said...

Vadå, brydde du dig om huligankommentarerna? Du håller på att mjukna Donnie.

 
At 9/03/2006 09:16:00 em, Blogger dan s. said...

Skriver Norrman Skugge

"Det som egentligen hände 2005 var att alla bloggar lockade fram ren och skär ondska hos folk."

DET är nåt jag kan skriva under på för minst 99% av alla bloggar.

 
At 9/04/2006 12:21:00 fm, Blogger Alex said...

Ja, så säg hur får man bloggen att betala kaffet?

 
At 9/06/2006 06:57:00 fm, Anonymous Anonym said...

Apropå Kielos tycks ha känt alla som var värda att känna i ett visst Stockholmskt bloggset redan innan hon själv kom igång i våras (och då pluggade hon ju i Michigan); bloggen hjälpte väl till att jobba in bilden av henne för läsarna men om den verkligen skaffade henne journalistuppdrag är mera tveksamt.

Att sen Skugge gärna vill hylla sina Expressenkompisar är ju en sak för sig. "Det var jag som upptäckte Björn af Kleen och vi är bästa kompisar" skrev hon för ett par år sen, ha ha ha.

 
At 9/21/2006 07:02:00 em, Blogger Anonym said...

Ljug inte för oss Donnie! Du måste ju ha fått ligga...

 

Skicka en kommentar

<< Home