<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9990934\x26blogName\x3dKinky+afro\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kinky-afro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kinky-afro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3285602111113824810', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

2006-08-18

Sista morgonen

Förälskade satt vi på balkongen och berusade
Vi delade en flaska till och älskade




Och i en säng på tredje våningen drack vi te med mjölk och honung
Du hade en gitarr och jag spelade, du dansade




Den sommaren. Vi åkte ut på Lidingö och hem igen
Och körde på en fågel och begravde den någonstans vid en sjö




Den morgonen. Jag minns dig där i fönstret sista morgonen
Det hände nåt på natten och på morgonen var allting förbi.



.

20 Comments:

At 8/18/2006 02:01:00 em, Blogger Vurre said...

Ahahahaha. Okej, NU klarar jag nog av resten av eftermiddagen.

 
At 8/18/2006 02:31:00 em, Blogger dan s. said...

Det känns som att Niklas Strömstedt alltid hamnar lite i skuggan av såna som Tomas Ledin och Lars Winnerbäck.
Det är en stor orättvisa. Donnie, du gör en fin insats genom att ge Niklas lite av den uppmärksamhet han förtjänar.

 
At 8/18/2006 02:39:00 em, Anonymous Anonym said...

Det är fan konst. Ha ha ha!

 
At 8/18/2006 04:00:00 em, Anonymous Anonym said...

Tack. Jag mådde inte så bra av det där med Post-Abba, men nu är allt fint igen.

 
At 8/18/2006 05:01:00 em, Anonymous Anonym said...

Hmm, är det inte den låten som är en karbonkopia av en Richard Marx låt, där han bara översatt texten och säger att han skrivit den? Undrar om han betalar royalties?

 
At 8/18/2006 05:45:00 em, Anonymous Anonym said...

jag lyssnar inte på niklas strömstedt, så jag fattade inte det här, för mej var det bara dumtrams

 
At 8/18/2006 06:19:00 em, Anonymous Anonym said...

Men få saker går upp mot de där odödliga raderna av Strömstedts vapenbror Glenmark:

"För hon har sagt till mig
Jag har hört det själv
Att hon vill ha mig mitt in i sitt liv."

Bara den där raden "jag har hört det själv"! Ja, hur skulle du annars veta att hon har sagt det till dig, Anders? Och sedan där det meterutfyllande "MITT" i "mitt in i sitt liv".

Inget av detta hindrar såklart att "Hon har blommor i sitt hår är en mycket bra låt".

 
At 8/18/2006 06:48:00 em, Anonymous Anonym said...

"Jag hade just passerat en stor, neongrön skylt
när någon ropade: "Hej du, jag kan spå dej
du ser rätt vilsen ut"
I dörren stod en man med en övertygande min
Jag tänkte: vad har jag att förlora
Jag ger mej
Jag går in
Han sa: "Stjärnorna de säger vad du är för en individ".....individ?jo faktiskt,individ är ett förbjudet ord i lyrikens rike.

 
At 8/18/2006 08:48:00 em, Anonymous Anonym said...

"'Bor du kvar i samma tvåa?
Vad sysslar du med?
Hon bubblade av frågor
jag svaradé."

Tomas Ledins lyriska storhet visar sig främst i hans sätt att hantera imperfektformen av "svara" som det antikens versteoretiker kallade "amfimacer" (eller "kretikus"), dvs betonad-obetonad-betonad stavelse. Hans enda jämlike är där det oöverträffade poetiska geniet Eddie Meduza. Vi minns väl alla raderna ur dennes episka magnum opus "Raggaren och punkaren":

"Jag pippadé
en punkaré"

 
At 8/18/2006 09:41:00 em, Blogger Philip said...

Jag ska erkänna att jag gillade den här låten så sent som 1997. Jag gjorde blandband med Palace Brothers och Pavement men snabbspolade förbi Sebadoh till den där Strömstedt-balladen som jag gömt i slutet. Ja, jag tycker nog fortfarande om den här låten.

 
At 8/18/2006 10:23:00 em, Blogger Anonym said...

Kinky, när gifter vi oss?

 
At 8/19/2006 12:45:00 fm, Anonymous Anonym said...

Ewww.Ewwww.
Det här inlägget förklarar med all önskvärd tydlighet varför jag inte tål sådana som Strömstedt, Ledin, Winnerbäck (eller för den delen pretton som Lundell och Ernst Brunner.

Men vilken underbar hundbild mot slutet!

 
At 8/19/2006 01:24:00 fm, Anonymous Anonym said...

Kinky! Var och när uppträder du på Malmö-festivalen. Är tillfälligt i stan och inser att du är största attraktionen.

 
At 8/19/2006 09:47:00 fm, Anonymous Anonym said...

Fruktansvärt roligt.

 
At 8/19/2006 10:33:00 fm, Blogger Unknown said...

Var det dig jag såg tappa tre langos vid gycklarna och de små barnen på Gustav Adolfs Torg igår?

 
At 8/19/2006 12:44:00 em, Anonymous Anonym said...

vad fint det var

 
At 8/19/2006 04:16:00 em, Anonymous Anonym said...

så skönt att jag inte begrep.

 
At 8/19/2006 04:22:00 em, Anonymous Anonym said...

Haha! Jag som har gillat den låten, nu gav du den en ny innebörd... Inte lika vacker, dock...hehe!

 
At 8/20/2006 04:47:00 em, Anonymous Anonym said...

åh. skönt att någon inser den egentliga betydelsen av den där låten. du har räddat den.

 
At 8/21/2006 08:18:00 em, Anonymous Anonym said...

Vad märkligt att alla tyckte att det här var så roligt. Det här var det lätt minst roliga och mest misslyckade inlägget jag läst på den här bloggen.

 

Skicka en kommentar

<< Home