<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9990934\x26blogName\x3dKinky+afro\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLACK\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://kinky-afro.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dsv_SE\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://kinky-afro.blogspot.com/\x26vt\x3d-3285602111113824810', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

2006-07-02

Omgiven av dårar, del 538



Hade varit och badat och väntade på bussen. En medelålders kärring börjar attackprata, först om när bussen skulle komma och sedan om sin ”pojkvän” i Kroatien, om receptet på tonfiskröra och hur man snabbt och billigt kan tillverka sina egna kläder – som exempel demonstrerar hon sin klänning, en cerisefärgad sak med en ficka i avvikande grisskär färg på bröstet. ”Jag måste ha en ficka till telefonen så jag sydde på den själv. Syns nästan inte att det är en annan färg va, väl?”

Efter en kvart kommer den varma och stinkande bussen. Ett kärlekspar som ser ut att leva på en diet av stekflott och ister tvingas sitta på olika stolsrader, den ena hamnar bakom mig. Det borde inte vara något större problem men för dem var det tydligen en katastrof, vilket eventuellt förklarar att de under hela resan höll varandra krampaktigt i händerna, tvärs över min axel. ”Mussi mussi”, jag svär, så höll de på hela vägen.

Andra passagerare var några tjejer i 18-årsåldern som hade de där monstruösa solglasögonen alla aspirerande Big Brother-deltagare har denna sommar: varje glasöga är stort som ett stekt ägg och dessutom kupat så att helhetsintrycket blir Cronenbergs ”Flugan”. De här gangstatjejerna var väldigt bittra över att ha slösat bort tre år på barn- och fritidsprogrammet när bartenderyrket så uppenbart var grejen – bara tio veckors utbildning och så, wham bam, är man redo för att hälla Long Islands på Slagthuset. Tejo vickor! O dricks feur man osse!

När jag äntligen fick gå av bussen höll jag direkt på att bli prejad av en kinesfarbror som trampade förbi på en bmx-cykel i barnstorlek. Han såg väldigt koncentrerad ut och hade trängt in pekfingret upp till andra knogen i näsborren. Det var den mest normala person jag mötte på hela dan.

24 Comments:

At 7/02/2006 06:53:00 em, Anonymous Anonym said...

Nu fuskar du väl ändå med artikelnummreringen?

 
At 7/02/2006 07:07:00 em, Anonymous Anonym said...

Malmö verkar mer exotiskt än jag anade.

 
At 7/02/2006 07:17:00 em, Anonymous Anonym said...

Drack du dig berusad direkt när du kom hem från dina traumatiska timmar i verkligheten och skrev det här inlägget? Eller hur såg processen ut? Berätta för mig som inte är så involverad i bloggosfären!

 
At 7/02/2006 08:14:00 em, Anonymous Anonym said...

Åka buss?

Bra sommarprogram btw!

jof

 
At 7/02/2006 08:15:00 em, Blogger D.D. said...

Tja, ungefär så var det. Jag står ut med max fem timmar verklighet per vecka - jobbet borträknat för där sitter jag mest som i trance och äter kexchoklad.

För övrigt har den här sommaren potential att bli den tråkigaste och onödigaste sedan 1986.

 
At 7/02/2006 09:26:00 em, Anonymous Anonym said...

Du är soft Donnie, åka buss är alltid en surreal upplevelse.

 
At 7/03/2006 09:10:00 fm, Anonymous Anonym said...

Word! Den här sommaren suger hästballe. Jag funderar på att inte ens ta ut någon semester.

 
At 7/03/2006 10:12:00 fm, Anonymous Anonym said...

Fråga: pratade BB-flickorna skånska eller gotländska? Det är viktig med de geografiska markörerna.

 
At 7/03/2006 10:25:00 fm, Blogger Staffan B said...

Det saknas bara en avslutande viktigpetterknorr om nedmonteringen av psykvården/ungdomars yrkesval/kollektivtrafikens ineffektivitet/svenskars oerhörda ledighet under sommaren så är det här en sån där personlig signerad ledarsidestext. Häpp.

 
At 7/03/2006 11:03:00 fm, Anonymous Anonym said...

men har du aldrig åkt säfflebussen tidigare?

 
At 7/03/2006 12:20:00 em, Anonymous Anonym said...

Wohoo! Gotland-Skånes egen Bukowski! Människoförakt!

 
At 7/03/2006 12:28:00 em, Anonymous Anonym said...

frågan är om något parti har på programmet att deportera 95 procent av befolkningen? det kunde fungera politiskt, så länge alla innerst inne trodde att de tillhörde de 5 procent normala som skulle få stanna.

 
At 7/03/2006 01:50:00 em, Anonymous Anonym said...

"Hitler was an under-achiever. I say kill everybody." -Bill Hicks

 
At 7/03/2006 03:06:00 em, Anonymous Anonym said...

släng en skiva

 
At 7/03/2006 04:47:00 em, Anonymous Anonym said...

Det här har ingenting med bussresor att göra, men hur kommer det sig att du bytte från "mosaisk" till "semitisk"?

 
At 7/03/2006 09:49:00 em, Blogger D.D. said...

Jag har inte bytt nånting så vitt jag vet. Däremot överväger jag att ta mitt liv om den här migränen inte upphör snarast. Donnie Donut - the most suffering man in showbusiness.

 
At 7/04/2006 09:13:00 fm, Blogger Bolivar said...

Det har nog alltid stått semitisk. Men jag tycker att den semitiska vinkeln på dina analyser har börjat svaja lite Donnie. Du har väl inte blivit en converso??

 
At 7/04/2006 09:30:00 fm, Anonymous Anonym said...

Vilken meshuggeh! Putz! När dina landsmän i Israel behöver ditt stöd mer än någonsin!

 
At 7/04/2006 11:41:00 fm, Anonymous Anonym said...

Jag kan ha fel, men stod det inte någonting i stil med "ung man av mosaisk börd" förut?

 
At 7/04/2006 01:57:00 em, Anonymous Anonym said...

Jag vill att Donnie bloggar om det här uttalandet från Vassaeggen.se:
"Själv slutade jag röka på arbetstid på 1900-talet, men funderar nu på att börja igen. Det är ju faktiskt i rökbåset på som de coolaste, tyngsta och svåraste DI-medarbetarna nätverkar."

 
At 7/04/2006 03:30:00 em, Blogger D.D. said...

Om det stod "ung man" har jag kanske strukit det av samvetsnöd.

 
At 7/13/2006 01:19:00 em, Blogger Det Mörka Hotet said...

Ha! Ha! "attackprata" är precis det min moster alltid gör - med alla - hela tiden!

Samuel

 
At 8/10/2006 05:34:00 em, Anonymous Anonym said...

Great site loved it alot, will come back and visit again.
»

 
At 11/01/2006 01:21:00 fm, Anonymous Anonym said...

Haha, underbart kul om Slagthuset! Haha!

 

Skicka en kommentar

<< Home